Ikonisk svensk husvagn slumpas bort – för 500 kr

De äggformade SMV-husvagnarna är en bortglömd del av svensk industrihistoria. Men nu har du chansen att förvärva ett unikt stycke ikonisk husvagnshistoria. För en otroligt låg peng.

En gång i tiden var det här drömmen för hela folkhemmet. En svenskbyggd vagn med plats för hela familjen, stilren form och ett rykte om sig att hålla längre än bilen som drog den. I dag säljs den för småpengar på Blocket. Det är SMV-husvagnen, Sörby Mekaniska Verkstads moderskepp som började byggas 1948.

När Helmer Berglund såg Kalle Anka och Musse Pigg åka på husvagnssemester under ett USA-besök på 1940-talet fick han en idé, berättar smvklassiker. Tillbaka i Örebro byggde han sin egen vagn. Den var liten men smart med sänkbart golv för ståhöjd och hela fyra sovplatser. Priset då låg runt 4 000 kronor, vilket motsvarar cirka 100 000 kronor i dagens penningvärde.

En annan SMV MOD 10C från 1964 som säljs på Blocket.

Snart blev SMV ett begrepp. Under 60- och 70-talen byggdes hundratals vagnar per år. Modeller som SMV 6, 8, 10 och senare 24, 25 och 34 spreds över landet. Det var klassiska former med utåtbuktande sidor, ofta i kulhamrad plåt och planlösningar som idag närmast känns charmiga i sin enkelhet. I Nederländerna blev de också populära. Runt 450 SMV-vagnar rullar där än i dag.

Genom åren växte modellutbudet till sex varianter under ett och samma år. På 80-talet kunde du köpa en SMV 550 för 75 000 kronor vilket motsvarar ungefär 210 000 kronor i dagens pengarvärde. Det fanns även ett mer konventionellt alternativ kallat Trofé, som såldes parallellt för att möta nya krav från kunder som ville ha något enklare ironiskt nog.

Trots sin gedigna historia och lojal kundkrets blev det med tiden allt svårare för SMV att hävda sig på marknaden. Under 1980- och 90-talen ökade konkurrensen från större husvagnstillverkare som kunde erbjuda modernare modeller till lägre priser tack vare storskalig produktion. Dessutom förändrades campingvanorna och många kunder efterfrågade mer komfort och ny teknik. Något som SMV:s mindre produktionsvolymer och traditionella hantverksmetoder hade svårt att möta.

Företaget gick successivt över till en mer nischad produktion av specialvagnar, men till slut blev det ekonomiskt omöjligt att fortsätta i samma omfattning. Efter 90-talet blev produktionen mer småskalig, men vissa modeller som 450 och 550 byggdes fortfarande ofta för hand och i små serier. Och SMV försvann aldrig helt. De har fortsatt dyka upp som gatukök, mobila bastur eller mässvagnar berättar sajten smvklassiker.

I dag säljs äldre SMV-husvagnar för en bråkdel av vad de en gång kostade. Ibland för mindre än vad ett nytt förtält kostar. Ett exempel är denna SMV 525 från 1980 som säljs på Blocket för endast 500 kronor. Men bakom varje bucklig aluminiumplåt döljer sig en svensk industrihistoria som förtjänar mer än att glömmas bort. Den som hittar en gammal SMV kan mycket väl ha gjort ett fynd. Och då pratar vi inte bara i pengar, utan i ren nostalgi. Och det var inte många år sedan vagnen var i trafik.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt