Nu går det att köra den första Teslarossan. Electric Classic Car har kastat ut V12-motorn ur en Ferrari Testarossa och ersatt den med batterier och en elmotor från Tesla.
– Jag var nervös, men nu är jag glad igen, bilen fungerande som den skulle, säger mekanikern Richard.
Vissa bilentusiaster skulle säga att är ett helgerån, men för ett år sedan började Electric Classic Car att bygga om en Ferrari Testarossa till elbil med motor och batteri från en Tesla. Nu börjar bygget bli färdigt och Teslarossan har körts för första gången.
Den stora V12-motorn på 4,9-liter och 390 hästkrafter har kastats ut från bilen, men förhoppningsvis inte ställts på skroten. Istället har bilen fått en elmotor från Tesla som placerats framfrö bakaxeln för att försöka behålla viktfördelningen från mittmotorbilen. Batterier har placerats både i bak och i det främre bagageutrymmet.
Den första versionen av bilen skulle faktiskt bli lättare med elmotor och batteri än originalbilen, så batteriet utökades till 63 kWh. Nu väger bilen 1712 kg, vilket bara är 42 kg mer än en original Testarossa. Bilen har dock blivit mer framtung än tidigare.
Teslarossan ska ha snabbare acceleration än originalbilen som gör 0-100 km/h på sex sekunder, den tidigare toppfarten på 290 km/h kommer dock inte att kunna uppnås. Den första provturen är nervös, men allt går enligt ritningarna, fortfarande finns en hel del jobb kvar på bilen för att den ska fungera i körning i trafik.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter