Släckta bakljus på våra bilar väcker stort engagemang. Funktionen hos bilarna som stänger av baklysena ogillas av många och kan faktiskt ge böter. Men vissa tycker att det är förarnas fel.
– Trams! Bakljus behövs inte vid bra väder under dagtid och att tända ljuset vid regn, dimma etc, det klarar en normalbegåvad apa. Klarar man inte av det så är det dags att ställa bilen, skriver en användare i sociala medier.
Få frågor har engagerat Carups läsare mer än de släckta baklysena på nyare bilar. Sedan 2011 finns en EU-regel om ”Daytime running light” som ger biltillverkarna rätt att släcka baklysena med en sensor som känner av ljuset. I ett land med svåra förhållanden som Sverige är resultatet att bilar ofta färdas med släckta baklysena i snö, dimma och regn. Ny forskning visar att merparten av bilisterna har släckta baklysen på dagtid.
– Kan instämma. Det är en katastrof om jag får säga det själv. Har själv en bil som har släckta baklyktor som jag måste tända med halvljus på bilen. Och det gör jag varje gång, skriver en läsare. Problemet tycks vara allra störst under vintertid. Med snörök och snödrev kan det vara nästan omöjligt att se en bil som färdas med släckta, kommenterar en läsare.
– Det där har jag varit förbannad på ända sedan det kom. Tänk på vintern när det är mörkt och lite snöande och man hamnar bakom en svart bil utan baklysen. Det är ju verkligen trafikfarligt, skriver en annan läsare.
Men långt ifrån alla håller med. Den som vill vara säker på att baklyset är på kan sätta på bilens halvljus manuellt. Då ska baklysena tändas. Vissa tycker att förarna måste sluta lita på bilarnas automatik och själva ta ansvar för vilken belysning har i olika siktförhållanden.
– Jag fattar inte problemet med DRL.Varför ska vi ha tända bakljus mitt på dagen? Ser man inte en bil med släckta bakljus så kanske ett besök hos optikern vore på sin plats.Se bara till att det lyser i dåligt väder,regn och snö.Inga problem där heller.Bilföraren måste lära sig hur bilen fungerar. Detta är ofta förarfel och inte teknikfel! skriver en Facebookanvändare.
– Är det inte lite märkligt att skylla detta på biltillverkarna? Problemet ligger som många nämner hos förarna som inte vet hur deras bil fungerar. Att använda korrekt belysning vid färd fick i alla fall jag lära mig när jag tog körkort, skriver en annan.
Faktum är att den som kör med släckta baklyktor vid nedsatt sikt eller mörka förhållanden kan bötfällas av polisen. Det är dock extremt ovanligt att polisen utdelar 1600 kronor i böter för bristfällig belysning.
– Helt rätt och polisen skulle verkligen behöva börja bötfälla när bakljuset inte lyser vid nedsatt sikt till exempel regn. Reglerna säger att lampor baktill inte behöver vara tända dagtid. Men att den som kör en sådan bil, måste försäkra sig om att både halvljuset och lyktor baktill tänds vid mörker, gryning, skymning, eller när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall), skriver en läsare.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter