Det snackades om elbilarnas svar på T-Forden. Men det blev bara en ny plattform som ska komma 2027. Fords utlovade jättenyhet slutade i en gäspning.
Ford har hittills gjort astronomiska förluster på elbilar. Bara under det senaste kvartalet förlorade de 12 miljarder kronor. Nu tar Ford omtag på elbilarna. De lovade en revolution, men det blev bara en ny plattform. Med nya Ford EV Universal Plattform ska de producera större elbilar till lägre priser. Allt från pickuper till SUV:ar ska göras på samma plattform. Den billigaste pickupen ska kosta från 30 000 dollar.
Ford lovar att den ska få större utrymmen än en Toyota RAV4 och vara billigare att äga än en Tesla Model Y. Någon revolution à la T-Forden är det inte. Istället en evolution med lägre tillverkningskostnader. Ford investerar 5 miljarder dollar i den nya tekniken. Enligt Fords vd Jim Farley minskar nya plattformen antalet delar med 20 % jämfört med ett genomsnittlig bil. Den har också 25 % färre fästelement och 15 % snabbare monteringstid.
Ford berättar inte särskilt mycket mer om prestandan i den nya elbilen och många blev besvikna på de upphaussade nyheterna som mest slutade i ett västgötaklimax. Börsen tog emot nyheten med en gäspning. Fords aktiekurs är oförändrad, samtidigt som Tesla stiger 4,5 procent.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter