Många bilägare gör ett misstag som i längden kan förstöra hela vindrutan. Nu varnar glasexperten Richard Gavaller för svenskarnas vanligaste misstag när isskrapan åker fram.
– Du får repor som inte går bort, säger han.
Vintern är här och nu kommer minussgrader i stora delar Sverige. Många bilägare möts av frostiga rutor på morgonen och för de flesta betyder det att isskrapan åker fram. Men det är just här många gör sina dyraste misstag. Som också kan bli livsfarligt.
– När man börjar skrapa en ruta drar man ofta in smuts från områden utanför torkarfältet. Det är där skadan sker, säger Richard Gavaller som är projektledare för Bilglas på Glasbranschföreningen.
Små repor syns knappt i början. Men med tiden blir de allt tydligare. Särskilt när solen ligger på eller när man kör i mörker. Efter bara fem–sex tusen mil kan en vindruta redan vara märkbart repig.
– Ofta beror det på slitna torkarblad, för lite spolarvätska och att folk helt enkelt drar runt smuts på glaset. Då får man mikroskopiska repor som inte går bort, säger han.

Och en av de största bovarna är isskrapan. Den trogna vännen i handskfacket är inte så oskyldig som den verkar. Används den fel eller för länge kommer den skada rutan rejält.
– En plastskrapa blir snabbt slö. När den inte längre är vass måste man trycka hårdare och då ökar risken för repor. Den ska egentligen bytas varje säsong, säger Gavaller.
Han varnar också för att stå och hacka i glaset när isen sitter hårt. En oskarp skrapa tuggar i ytan i stället för att skära rent.
– Prova en ny skrapa så märker du direkt skillnaden. En vass kant skär bort isen lätt, medan en gammal mest glider runt.
För den som har elbil finns också en klar fördel. Man kan värma upp rutorna innan skrapningen.
– Har du en elbil, slå på värmen innan du går ut. Då sparar du rutan. Men jag säger det inte om fossilbilar, då blir miljövännerna arga, säger han och skrattar.

Hur ska man använda isskrapan rätt då?
– Tvätta bilen ofta, använd en vass skrapa av plast och börja alltid där torkarna går – inte utanför där smutsen samlas. Använd inte metallskrapor, jag tror inte de ens säljas längre. Och så fort skrapan börjar glida i stället för att skära, byt den, säger Gavaller.
Men även den bästa isskrapan i världen kan inte rädda en smutsig ruta. Grus, damm och salt fastnar lätt på glaset.
– Det absolut bästa du kan göra är att tvätta bilen regelbundet. Och glöm inte att rengöra själva torkarbladen. Dra av dem med lite spolarvätska och en trasa eller papper när du tvättar bilen.
Richard menar att många blir förvånade över hur smutsigt pappret blir även på en nytvättad bil.
– Testa själv nästa gång. Du kommer se att det fastnar massor av smuts och det där ligger annars och nöter mot glaset.
För den som ändå inte vill tvätta bilen regelbundet så finns ännu ett tips som kan rädda din ruta i vinter.
– Folk snålar ju med spolarvätska. De tuttar lite med det. Det ska ju på så att det blir blött på riktigt, så att man löser upp smutsen, säger Richard.
I slutändan är slitna torkarblad och repiga glas inte bara en estetisk fråga. Det handlar också om trafiksäkerhet.
– Det kan förstöra rutan och göra att sikten blir sämre av alla repor. Så vill du rädda din vindruta så är det enkelt. Tvätta bilen, byt torkarblad minst två gånger om året och använd en vass isskrapa. Byt
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















