En kombi som som slår alla SUV:ar. Skrällen på elbilsmarknaden är ett faktum när Volkswagen ID.7 gått upp i topp.
– Vi kan inte säga att detta kom oväntat, säger Marcus Thomasfolk, Volkswagens kommunikationschef.
SUV:ar har länge dominerat elbilsutvecklingen. Men mitt i allt detta har en uträknad biltyp seglat upp i topp. Den eldrivna kombin Volkswagen ID.7 har hittills i år registrerats i fler exemplar än någon annan elbil i Sverige. För del flesta är det väldigt oväntat att en lågbyggd kombi slår de populära SUV:arna.
– Ända sedan vi första gången visade ID.7 och det stod klart att den skulle komma som Tourer så har vi känt av ett starkt intresse från våra återförsäljare och kunder, säger VW:s kommunikationschef Marcus Thomasfolk.
Med 3 581 nyregistrerade bilar placerar sig ID.7 före SUV:arna Volvo XC40 (3 071 bilar) och Tesla Model Y (2 070 bilar), trots att dessa länge varit ledande på den svenska elbilsmarknaden. En viktig faktor bakom framgången är vilka som faktiskt köper elbilen.
– ID.7 är framförallt stark i gruppen av förmånsbilskunder, säger Marcus Thomasfolk.

Topplistan – nyregistrerade elbilar hittills 2025
# | Modell | Nyregistrerade elbilar 2025 |
---|---|---|
1. | Volkswagen ID.7 | 3 581 |
2. | Volvo XC40 | 3 071 |
3. | Tesla Model Y | 2 070 |
4. | Volvo EX30 | 1 956 |
5. | Volkswagen ID.4 | 1 936 |
6. | Kia EV3 | 1 842 |
7. | Škoda Enyaq iV | 1 813 |
8. | Volkswagen ID. Buzz | 1 612 |
9. | Volkswagen ID.3 | 1 332 |
10. | Polestar 4 | 1 311 |
Thomasfolk säger även att Sverige har en stark tradition av att köra kombi.
– Även om SUV har kommit att bli mer och mer framträdande under de senaste åren så väljer uppemot 20 procent av bilkunderna fortfarande en kombi. Att kunna erbjuda en rymlig elbil med lång räckvidd, även möjlig att få fyrhjulsdriven, ser vi som en tydlig förklaring till framgången.
ID.7 finns både som sedan och kombi (Tourer) men det är just kombiversionen som dragit det tyngsta lasset i statistiken. Modellen bygger på Volkswagens elbilsplattform MEB, men erbjuder längre räckvidd än tidigare modeller. Upp till 615 kilometer enligt WLTP och prislappen startar på omkring 640 000 kronor.


Samtidigt har kombins comeback väckt förvåning, med tanke på att nästan alla andra tillverkare prioriterat den höga SUV-formen i sina nya elbilar. Men Volkswagen är inte förvånade över hur bra den sålt.
– Vi har ju likt marknaden i övrigt en hög andel SUV och inte minst vår el-SUV ID.4 har tagits emot väl, men vi har historiskt haft en större andel kombi än totalmarknaden, så vi kan inte säga att detta kom oväntat, säger Thomasfolk.
Volkswagen har fyra modeller på topp 10-listan över elbilsregistreringar hittills i år. ID.7, ID.4, ID. Buzz och ID.3 – men det är alltså den mest klassiska biltypen av dem alla som klättrat allra högst. I en tid där det mesta pekade mot SUV:ar, har det visat sig att många svenska bilköpare fortfarande uppskattar en klassisk kombi.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.