Škoda släpper sin storsäljare Octavia som gasbil.
Enligt Škoda försvinner 85-90 % av CO2-utsläppen när bilen körs på biogas.
G-Tec-modellen får en TSI-motor på 130 hk.
Škodas nya G-Tec-version av Octavia är försedd med större gastankar vilket gör att räckvidden förlängts ytterligare. En bensintank på 9 liter säkerställer att man kommer vidare även om gasmackar skulle saknas på något ställe. Fordonsgas har större energiinnehåll än bensin och diesel och dessutom billigare. Det gör att bränslekostnaderna minskar. I gasdriftsläget har dessa bilar 85-90% lägre CO2-utsläpp när de körs på biogas.
– Utmaningarna för att minska klimatförändringarna och klara 2-gradersmålet saknar motstycke. Genom att välja en gasbil och tanka 100% biogas reduceras CO2-utsläppet dramatiskt och i ett livscykelperspektiv når man nästan samma totala CO2-utsläpp som en elbil som laddas med 100% förnybar el. Dessutom bidrar gasbilar till en bättre luftmiljö jämfört med vanliga bensin- och dieseldrivna fordon. Nya OCTAVIA G-TEC är ett mycket prisvärt och hållbart alternativ för dem som vill minska till klimatavtryck”, säger Stefan Nygren, marknads och produktchef Škoda Sverige
Nya Škoda Octavia G-TEC har en 130 hk stark 1.5 liter TSI-motor. Med sin gaskapacitet på 17,33 kg har OCTAVIA G-TEC en preliminär räckvidd på 500 km. Utnyttjar man bensinen i den 9 liter stora tanken, kan man köra ytterligare 190-200 km, för en total räckvidd på ca 700 km enligt WLTP. Växlingen från gas- till bensindriftsläget sker helt automatiskt, utan att föraren behöver gripa in.
Škoda Octavia G-TEC kommer att erbjudas till den svenska marknaden i kombiutförande med DSG-automatlåda. Bilen har säljstart under augusti och de första leveranserna är planerade att ske i början av oktober.
Fakta och priser Skodas gasbilar
Škoda KAMIQ G-TEC 1.0 TSI 90 hk man från 239 100 kr (Ambition) 257 700 kr (Style)
Škoda SCALA G-TEC 1.0 TSI 90 hk man från 245 800 kr (Style)
Škoda OCTAVIA COMBI G-TEC 1.5 TSI 130 hk DSG (Ambition och Style)
Maths Nilsson är grundare av Carup.