Chockhöjningen av husbilsskatten till 50 000 kronor om året stoppas. Regeringen tvärvänder och lägger istället ett förslag om att skatten istället ska sänkas. Husbilar ska inte längre omfattas av malusskatt under bilens tre första år.
Nya husbilar har sedan ett par år tillbaka en årlig fordonsskatt på 15 000-40 000 kronor. En ny regel gjorde att skatten på husbilar skulle dubblas eller tredubblas, till över 50 000 kronor i många fall. Även redan registrerade husbilar skulle kunna få en retroaktiv skattesmäll. Orsaken var att beräkningssystemet skulle bytas från NEDC till WLTP som ger mycket högre koldioxidvärden.
Men nu går regeringen och finansminister Elisabeth Svantesson in och sätter stopp för den nya chockskatten på husbilar. Finansdepartementet remitterar ett förslag om att husbilar inte längre ska omfattas av den förhöjda malusskatten under de tre första åren. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2025. Resultatet är att husbilar i stället för en chockhöjning får en sänkt fordonsskatt med mellan 5000 och 8000 kronor per år.
– Om förslaget blir verklighet tas malus bort för alla husbilar. Förslaget Regeringen nu remitterar skulle innebära att malus inte längre ska tas ut för några husbilar, varken nya eller sådana som redan är i trafik, säger Per Nilsson, ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.
För husbilsbranschen i Sverige är de nya reglerna en stor lättnad som gör att de kan hoppas på att fortsätta kunna tillverka och sälja husbilar.
– Vi är mycket glada för att Regeringen nu agerar och föreslår en sänkt skatt för alla husbilsägare. Enligt våra preliminära beräkningar (med reservation för att alla detaljer om förslaget ännu inte är kända) skulle det innebära en sänkt skatt för en genomsnittlig husbilsägare med mellan 5 000:- och 8 000:- per år, säger Mikael Blomqvist, vd för Kabe.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter