Skattechock kommer chockhöja elbilar i Norge. Regeringen föreslår nu att moms införs på alla elbilar som kostar över 300 000 kronor.
– Det tror det kommer bli rusning innan det träder i kraft, säger experten Bjørn Eirik Loftås till TV2.
Under lång tid var elbilar helt befriade från moms i Norge. Det har gjort vårt grannland världsledande på elbilar. I september var 98 procent av alla nya bilar elektriska i Norge För två år sedan infördes moms på bilar som kostar över 500 000 kronor, och nu läcker statsbudgeten för 2026 ut som visar att en momschock är på väg.
Nu förbereder nya regeringen moms på alla elbilar som kostar över 300 000 kronor under 2026, uppger TV2 Broom. Det betyder att de mest sålda elbilarna i Norge kommer få en prishöjning på mellan 25 000 och 50 000 kronor över en natt. Norges överlägset mest sålda elbil är Tesla Model Y Long Range som kostar precis under 500 000 kronor. Den blir nu 50 000 kronor dyrare. Men även populära modeller från Volvo, Volkswagen och Toyota höjs kraftigt.

Redan innan den nya momsen på elbilar läckte ut har det funnits uppgifter i Norge om att moms skulle införas på de mest säljande elbilarna. Nu spår experter en enorm rusning på elbilar innan de prishöjs. De fruktar också att elbilsförsäljningen ska gå ner. Samtidigt har elbilar blivit billigare, så
– Kanske blir det kamp om att inte prishöja bilarna så mycket. I så fall måste importörer och bilhandlare ta en del av kostnaden, säger experten Bjørn Eirik Loftås till TV2 Broom.
Så mycket höjs priserna på elbilar i Norge
Modell | Førpris (kr) | Ny pris (kr) |
Tesla Model Y Premium firehjulsdrift | 535.813 | 585.813 |
VW ID.4 GTX 4MOTION Exlusive | 539.950 | 589.950 |
Toyota bZ4X Executive AWD | 547.100 | 597.100 |
VW ID.3 Pro Highline | 366.987 | 383.733 |
VW ID.7 4MOTION Exclusive | 599.900 | 649.900 |

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter