100 000-tals svenska bilar tappar snart kontakten med nätet och förlorar säkerhetskritiska nödsamtalsfunktioner och appar. I många fall är det bilar så nya som årsmodell 2021. Hanteringen av frågan är en skandal i mina ögon. Istället för att försöka uppdatera bilarna med nya modem och hjälpa ägarna satsar bilbranschen allt på att öppna ett kryphål i reglerna.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Just nu håller 2G- och 3-näten på att släckas ner i Sverige. Redan nästa år är stora delar av näten borta. Det är något 100 000-tals svenska bilägare bittert kommer att få erfara. Många viktiga säkerhetsfunktioner och finesser slås ut från bilarna. SOS-nödsamtalsfunktionen som blev ett lagkrav 2018 och larmar om du är medvetslös efter en olycka slutar helt att fungera. Funktioner som att starta värmaren med bilappen blir ett minne blott i många bilar.
Bilar så nya som årsmodell 2021-2022 kan i många fall tappa kontakten med nätet. Jag har till exempel varit i kontakt med en ägare som köpt en nästan ny Audi Q5 som inte längre får kontakt med sin bil sedan nätet där han bor släckts ner. Men tyvärr finns ingen hjälp att få. Jag tycker det är en skandal att ägarna lämnas i sticket. Bilar tillverkade efter april 2018 riskerar dessutom körförbud när nödsamtalssystemet slutar fungera och varningslampan tänds.
Bilbranschens fokus ligger helt på att ändra reglerna så att bilarna inte får körförbud i besiktningen när ägarna kör med tänd varningslampa för att SOS-systemet inte fungerar. Vid en svår olycka där du blir medvetslös blir du sittande kvar i bilen utan att SOS larmas. De kommer säkert lyckas ändra reglerna, det är en omöjlighet att skrota nästan nya bilar. Men den rimliga lösningen borde istället vara att försöka få bilarna att fungera med moderna nät. Många biltillverkare hävdar att det är omöjligt att bygga om bilarna så att de fungerar med moderna nät.
Märkligt nog har bilamodellerna i de flesta fall gått att uppdatera i USA. I USA har de flesta 2G- och 3G-nät redan släckts ner, och där erbjuder de flesta biltillverkare bilägarna att byta ut sina 3G-modem mot 4G, dessutom gratis eller med stora rabatter. Det är väldigt märkligt att samma lösningar inte kan erbjudas i Europa. Kan det bero på att våra konsumentlagar är mer tandlösa än de amerikanska?
Det är säkert så att vissa modeller inte kan uppdateras och att besiktningsreglerna måste ses över. Bilbranschen hade hoppats att 3G-nätet skulle finnas för evigt, men så blir det förstås inte. Men att lägga allt fokus på att försöka öppna ett kryphål i besiktningsreglerna istället för att försöka uppgradera bilarna och hjälpa ägarna känns som en billig och enkel utväg för bilindustrin.
Nej, billtillverkare, det här duger inte. Se till att få fram uppgraderingar till en rimlig kostnad så att nästan nya bilar kan fortsätta att ha sin livsviktiga nödsamtalsfunktion och använda sina appar. Det är inte rimligt att bilägare som köpt en ny bil för några år sedan ska hamna i kläm, eller att den som köpt en nästan ny begagnad bil ska bli blåst på viktiga säkerhetsfunktioner.
Det här reser stora frågetecken om hur dagens datoriserade bilar kommer att uppdateras om några år. Ta inte för givet att infotainmentsystem, säkehetsfunktioner eller elektronik i din nya bil kommer att fungera om några år. När biltillverkarna inte tjänar pengar på systemen är intresset för uppdateringar mycket litet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter