Elbilar som fått miljarder i bidrag hamnar utomlands. Volvo är en av de största exportörerna. Nu riskerar Sverige klimatböter för sitt dyra självmål.
– Det dramatiska utflödet av elbilar från Sverige bidrar till att vi får svårt att nå EU:s 2030-klimatkrav, och då blir det dryga böter, säger klimatexperten Mattias Goldmann.
För att Sverige ska nå sina klimatmål och slippa böter på 10-tals miljarder till EU krävs att vi får fler elbilar i trafik. Men nu hotar den stora exporten övergången. Förra året gick exporten upp med 75 procent. Carup avslöjade idag att Volvo är en av de största exportörerna. De fick omkring 100 miljoner kronor av skattepengar för 1450 elbilar som sedan exporterades.
Enligt klimatexperten Mattias Goldmann, vd för 2030-sekrateriatet, har de svenska politikerna gjort självmål. Vi betalar nu för att andra länder ska nå sina klimatmål.
– Det dramatiska utflödet av elbilar från Sverige bidrar till att vi får svårt att nå EU:s 2030-klimatkrav, och då blir det dryga böter. Vi har alltså med svenska skattepengar betalat för att andra länder ska klara sina mål och får sen med mer skattepengar betala när vi missar våra mål – det måste våra folkvalda sätta stopp för, säger Goldmann till Carup.

Fördelarna för bilköparna med elbilar är för små efter att bensinpriset fallit till bottennivåer. Nu måste det bli mer attraktivt att äga en elbil i Sverige.
– Bilhandlares uppgift är att sälja bil, det är politikens uppgift att se till att det är lönt att köpa och köra elbil. Danmark har över 90% rabatt på elskatten för laddning, Norge har undantag från bompengen, Tyskland ger tillgång till stadskärnor där fossilbilar inte får köra, Frankrikes bonus för köp av begagnad elbil och Finlands reserverade p-platser. Sverige har inget av detta utan har höjt skatten på el och rekordsänkt priset på fossila drivmedel. Då är det inte konstigt att elbilarna lämnar landet, säger Mattias Goldmann.
Samtidigt lyckas vissa bilhandlare betydligt bättre än andra. Många gör reklam för nya elbilar, men nästan ingen satsar på begagnade elbilar. Volvo lovar att göra flera satsningar under året för att vända utvecklingen.
– Statistiken visar att det går att göra skillnad som bilhandlare; vissa stora aktörer som Carla lyckas långt bättre att hitta avsättning för begagnade elbilar i Sverige än andra vilket pekar på värdet av ett tydligt beslut att elbilar ska stanna i landet så gott det går.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter