Sista muskelbilen: Dodge SRT Demon kör ifrån Tesla Plaid

Gatlegala Dodge Challenger SRT Demon 170 får en V8-motor på 1039 hästkrafter. Resultatet är en bil som drar ifrån Tesla Model S Plaid. Bilen sägs vara märkets sista muskelbilen med förbränningsmotor – och tar ett avsked med besked. 

Dodge presenterar sin snabbaste och mest kraftfulla bil någonsin och tar tillbaka kronan från Tesla om att vara den snabbaste massproducerade bilen. Nya Dodge Challenger SRT Demon 170 har 1039 hästkrafter och 1281 Newtonmeter från en V8-motor på 6,2 liter med en enorm treliters kompressor. Dodge kallar den för sin sista muskelbil med förbränningsmotor. 

Fram till nu har Tesla Model S Plaid varit den snabbaste gatlegala bilen som massproducerats. Visst det finns några snabbare elbilar, men de har bara gjorts i ett fåtal exemplar än så länge. Nu meddelar Dodge accelerationssiffror som gör att Tesla kommer bli frånåkta. Nya Dodge Challenger SRT Demon 170 sprintar iväg upp till 60 mph, 96 km/h, på 1,66 sekunder. På kvartsmilen behöver den inte mer än 8,91 sekunder. Motsvarande siffror för Teslas värsting är 1,99 sekunder och 9,34 sekunder. 

Superbilar som Bugatti Chiron och Koenigsegg blir också frånåkta, när det handlar om att starta snabbt i en rak linje. Och SRT Demon kostar en bråkdel, för 1050 000 kronor blir den din i USA.

V8:an har trimmats på en rad sätt för att komma upp i den monstruösa effekten. Uppgraderingarna inkluderar nya kolvar, vevstakar, vevaxel, vevlager och huvudkåpor. Topplocken har fått sättas fast med dubbar för att klara det enorma trycket. Kompressorn på tre liter drar in luft i ett gasspjäll som är så stort att en näve får plats. Insprutarna har en enorm kapacitet, och på mindre än sju minuter tömmer bilen tanken vid fullgaskörning.

Till skillnad från Tesla behöver Demon inte förberedas innan du ska accelerera rekordsnabbt. Däremot behöver du dock tanka upp bilen med E85, bilen ger i likhet med Koenigsegg full effekt endast på etanol. Tankar du vanlig soppa får du nöja dig med drygt 900 hästkrafter. 

Bilen levereras med gatlegala dragracingdäck, Mickey Thompson ET Street R-däcken (storlek 315/50R17 bak och 245/55R18 fram). Den som köper bilen får skriva på papper att de förstår att de inte ska köra bilen med däcken i regn och rusk. Demon 170 kommer endast med ett förarsäte som standardutrusning, men passagerarstol och baksäte finns som extra utrustning. Bilen kommer att byggas i 3300 exemplar.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester