Singers Porsche 911 Turbo kommer i urläcker cab-version

Singer drar taket av sin nya Porsche 911 Turbo-restomod. Den nyklassiska Porschecabben kommer med 510 hästkrafter. Den som vill vara försiktig kan få fyrhjulsdrift och effekten sänkt till 450 hästkrafter. 

Singer har blivit världsberömda för smakfulla restodmods av klassiska Porschemodeller. Hittills har det mest handlat om att förvandla 964-modellen till 70-talsmodeller med modern teknik och moderna prestanda. 

Nyligen visade företaget sin moderna tolkning av Porsche 930, den ikoniska turbomodellen av 911 som lanserades i mitten av 1970-talet. Den bilen hade tak, men det dröjde inte länge innan en kund ville ha en taklös Porsche 911 Turbo Restomod.

Som vanligt kommer singer att använda Porsche 964 som grund, 911-generationen som tillverkades mellan 1988 och 1993. Med en befintlig bil som grund förädlar och moderniserar Singer et mesta: Kaross, motor, bromsar, elektronik och andra system. 

I originalversion har Porsche 930 Turbo en 3,0-liters eller 3,3-liters luftkyld boxersexa med en enkel turbo. Effekten var 260 eller 300 hästkrafter, senare modeller hade högre effekt. Singer uppgraderar motorn till 3,8-liter och ger den dubbla turbo och modern motorelektronik. I detta fall får bilen 510 hästkrafter. 

Köparna kan välja mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Någon automatlåda är det inte tal om, Singer Turbo kommer med en sexväxlad manuell låda. Även i restomodvariant kan Porsche 911 vara vansklig, så kunder kan välja en lägre effekt, 450 hästkrafter.

Karossen moderniserad och gjord helt i kolfiber, men är trogen de ikoniska linjerna från 930 turbo. Bland annat har ett luftintag gömts i hajfenslisten bakom dörren. Den klassiska spoilern har blivit större och har kraftigare luftintag. Bilen rullar på bredare Fuchsfälgar. Även interiören är som ett konstverk. Sportsätena är klädda i ädlaste läder och gömda i Porschens klassiska instrumentbräda sitter moderna ljudsystem och infotainment.