En ny undersökning visar hur mycket Elon Musk förstörde Teslas varumärke. Från att ha haft den högsta lojaliteten bland bilköpare har Musk sänkt Tesla i botten med sitt politiska engagemang för Trump och DOGE.
Tesla hade tidigare ett av bilvärldens starkaste varumärken. Få andra bilmärken hade högre återköpslojalitet. En ny undersökning från S&P Global visar hur Elon Musks politiska arbete med DOGE och Donald Trump fick siffrorna att kollapsa.
Teslas kundlojalitet stod på toppen så sent som i juni 2024. Då ville 73 procent av Teslaägarna byta ut sin Tesla mot en annan ny Tesla. Men redan i juli började siffrorna rasa när Elon Musk började stötta Donald Trump. Efter att Donald Trump svurits in och Elon Musk hade gjort den omtalade gesten som sagts vara en Hitlerhälsning kollapsade siffrorna. De nådde sin botten i mars i år under hans arbete med DOGE. Då hade lojalitetsgraden sjunkit till 49,9 procent, rapporterar Reuters.

I maj valde Elon Musk att hoppa av DOGE och har sedan dess blivit osams med Donald Trump. Efter det har lojaliteten till Tesla återhämtat sig bland bilägarna. Nu kan 57 procent tänka sig att köpa en Tesla igen. Nivån är på ungefär samma nivå som för Toyotaägarna. Om Teslas varumärke kan återfå sin forna glans återstår att se.
Elon Musk fokuserar nu mer på robotar och självkörande bilar än att sälja elbilar. Igår stod det klar att Teslas styrelse vill ge Musk 290 miljarder kronor för att han ska stanna kvar som vd hos Tesla fram till 2027.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter