Volkswagen

Siffror avslöjar: Så har en ny Golf skenat i pris

Dramatiska siffror avslöjar verkligheten: Bilpriserna har rusat i höjden. Idag krävs det betydligt fler månadslöner för att ha råd med en ny Volkswagen Golf.

Många har märkt det – nya bilar har blivit riktigt dyra på senare år. Och det stämmer, siffrorna visar samma sak. En djupgående analys från Carwow tittade närmare på folkkära VW Golf, en modell som funnits i 50 år, och jämförde priset med genomsnittslönerna i Tyskland. Resultatet är tydligt: idag måste man jobba mycket längre för att ha råd med en ny Golf än någonsin tidigare.

Under 2000-talet har säkerhetskraven i Europa ökat. ABS, ESP och airbags blev standard, och från 2022 är även automatiska bromsar, filhållningssystem, trötthetsvarning och backkamera obligatoriskt. Dessa system kostar ofta mellan 15 000–22 000 kronor, även i småbilar, och har drivit upp priserna ytterligare. Samtidigt finns alla möjliga knappar som trissar upp priset. Och tillverkarna fokuserat mer på vinst per bil, än på att sälja många bilar. För en familj med två genomsnittsinkomster i Tyskland är det svårt att köpa en ny Golf kontant.

När Volkswagen Golf lanserades 1974 kostade den lika mycket som fem månadslöner. Idag skulle samma bil motsvara betydligt fler månadslöner. Bild: CarWow / Youtube

I Tyskland 1974 kostade en Golf motsvarande svenska 45 000 kronor, medan genomsnittslönen per år låg på 102 000 kronor. Det motsvarade drygt fem månadslöner för att köpa bilen. 1983 hade Golf Mk2 stigit i pris till omkring 90 000 kronor, men lönen hade också ökat, då motsvarande priset 7–8 månaders lön. 1991 nådde Golf Mk3 cirka 113 000 kronor, vilket motsvarade åtta månaders arbete, och 1997 kostade Golf Mk4 nästan 170 000 kronor – drygt tio månader för en genomsnittlig arbetare. Men skämmande nog, krävs det idag ännu fler månadslöner.

Golf Mk8 kostar idag minst 330 000 kronor, vilket motsvarar mer än 11 månadslöner sett till tyskarnas genomsnittslön. En prislapp som får historiska jämförelser att blekna, mer än dubbel så mycket 1974, och en månadslön extra jämfört med 1997. Och prestandaversioner som Golf R Black Edition kostar runt 660 000 kronor i Tyskland, nästan två årslöner. Samtidigt kommer tillägg som LED-strålkastare och bättre multimedia ökar kostnaden ytterligare. Men trots de tråkiga siffrorna, finns fortfarande bilar som kostar motsvarande 5–6 tyska löner.

En ny Golf kostar fler månadslöner än någonsin.

Dock inte från Volkswagen. Dacia Sandero, Mitsubishi Space Star och Citroën C3 är exempel, och elbilen Dacia Spring kostar motsvarande sex månadslöner. På 50 år har arbetsinsatsen för en ny Golf alltså mer än fördubblats – från fem månader till nästan ett år, och för prestandamodeller betydligt mer. Siffrorna ljuger inte tydligt: många nya bilar har skenat i pris.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt