En sexhjulig Saab 906 blev ett av Sveriges mest storslagna bilbyggen genom tiderna – och har till och med blivit modellbil. Legendariske bilbyggaren Leif Mellberg skapade den otroliga Saaben. Tragiskt nog hamnade Saaben på bilskroten och bara 10 år efter bilbygget avled den geniale Leif Mellberg, alldeles för tidigt.
1980-talet var de otroliga bilbyggenas tidsepok i Sverige. Tidigare i år visades 1980-talsbygget Pink Lady upp på Elmiamässan av bilbyggaren Bernt Karlsson. Både bilen och upphovsmannen var extremt välbevarade, nästan som om tiden stannat. Många fascinerades av bilen och de överdådiga bilbyggena som länge ansågs smaklösa har nu fått en renässans.
För ett annat av 1980-talets mest uppmärksammade byggen slutar historien inte lika lyckligt. Det storslagna bygget Saab 906 slog ner som en bomb när det avtäcktes 1983 och den sexhjuliga Saaben fick en enorm uppmärksamhet i biltidningar och på bilutställningar. Bygget ska ha beställts av en framgångsrik företagare från Uppsala som ville göra PR för sitt företag. Uppdraget att bygga den sexhjuliga bilen gick till den legendariske bilbyggaren Leif Mellberg som tjusat Sverige med många oförglömliga bilbyggen.
Leif Mellberg började med att trimma mopeder i Nyköping, men gick snart över till bilbyggen. Han arbetade som bilplåtslagare och hade en otrolig fallenhet för att bygga om bilkarosser med gassvets och tennspackel. Ett av de första byggena blev en VW-Bubbla kallad Impossible Dream.
Ganska snart blev Leif specialiserad på att bygga om Saabar. Red Baron var en enormt uppmärksammad Saab 99 från 1970. En Måsvinge-Saab vid namn Blue Spirit sopade rent på prisborden på bilutställningarna.
– När någon säger att en sak är omöjlig att genomföra, då tycker jag det är en tjusning att göra det, berättade Leif Mellberg i en intervju.
Grunden för Saab 906 var en krockad Saab 900 GLS, men med Leif Mellbergs trollspö förvandlades bilen till en extraordinär sexhjulig Saab som väckte enorm uppmärksamhet. Bilen fick inte bara sex hjul, utan blev mer strömlinjeformad och fick ett modernt utseende som står sig än idag. Den var förlängd med 60 centimeter och hela 530 cm lång, dessutom breddad med hela 18 centimeter.
Saaben fick de lyxigaste och häftigaste detaljer som gick att stoppa in i en bil 1983, och ska ha varit Sveriges bäst utrustade bil. Vi snackar om tv och video från Blaupunkt, en stereo med 16 högtalare, DLS-polisradio, radarvarnare, färddator, kylskåp och 220 volts uttag. Interiören ska ha varit en orgie i läder och mocka signerat sadelmakaren Tore Ström. Under huven ska det ha funnits en trimmad Saab turbomotor med intercooler och 155 hästkrafter.
Vad som hände med bilen efter glansdagarna på 1980-talet när den var en rullande reklampelare är okänt, den försvann från vägarna, men tragiskt nog dyker bilen upp på bilder som sägs vara tagna år 2000. Enligt uppgifter ska den då ha stått på en bilskrot utanför Varberg. Karossen är svårt åtgången av rost, och allt talar dessvärre för att bilen pressades ihop och smältes ner.
Leif Mellberg fortsatte sin framgångsrika karriär och höjdpunkten på karriären var måhända den enormt uppmärksammade konceptbilen Saab EV1 som byggdes på uppdrag åt Saab. Bilen syntes till och med i Hollywood-filmen ”Tillbaka till Framtiden” Ett av Mellbergs sista projekt blev mittmotorsportbilen Mayo P1 år 1991, bilen toppade 300 km/h. I februari 1993 avled Leif Mellberg tragiskt nog i malignt melanom, endast 49 år gammal.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter