En sensationellt fin Saab 99 Turbo har fått budgivningen att stiga mot himlen direkt. Bara några timmar efter att bilen lades ut på auktion är priset uppe i 400 000 kronor. Den kardinalröda Dröm-Turbon från 1978 har bara gått 3100 mil enligt mätaren.
Saabs sportiga turbomodeller blir bara hetare bland bilsamlare. Den här pärlan tillverkades bara något år efter att den första Saab 99 Turbon visats upp på Frankfurts bilsalong 1977. Då var turbo något enormt spännande och okänt även om Porsche och BMW hade använt det på sina dyraste modeller. Men Saab var först med turbomotorn på vardagsbilar. Motorn förvandlade Saabs tvålitersfyra till en racer med ketchupeffekt när turbon började ladda för fullt.
Biltidningarna hyllade bilen och Saabs stjärna steg på bilhimlen. Bilen toppade nästan 200 km/h med sina 145 hästkrafter, vilket var något oerhört för en familjemodell på 1970-talet. Vid den här tiden hade så gott som alla motorstarka bilar sex eller åtta cylindrar och sörplade bensin. Saabs turbo gjorde att bilen inte drog mer än en vanlig fyra vid vanlig körning, turbo kopplades in enbart när den behövdes. Idag är bilden en annan: Det är mycket ovanligt att en ny bil inte har turbo.
Idag finns det få exemplar kvar av Saabs första turbomodeller från 1970-talet och fina bilar är hett eftertraktade bland samlarna. Den här superfina Saab 99 Turbon från 1978 tillverkades hos Saab-Valmet i finska Nystad, såldes ny i Skåne, exporterades till Belgien och hamnade så småningom i USA. Nu säljs bilen med bara 3100 mil på mätaren på auktionssajten Bring a Trailer. Bara några timmar efter att bilen lades ut var budgivningen uppe i 400 000 kronor. Var ska det sluta?
– Är den här 99:an på riktigt? Är det kanske den bästa som finns kvar i USA? Den är i det allra bästa skicket av någon jag någonsin sett, skriver en användare på BaT.
För något år sedan såldes en Saab 900 Aero för runt 600 000 kronor, kanske kan det toppas av en 99 Turbo? Saaben är lackerad i den läckra Cardinal Red Metallic, som alla turbobilar har den frontspoiler och den klassiska ankstjärten på bakluckan. Intrycket fullbordas med svarta sidolister, turboemblem och 15 tums Inca-fälgar som är i perfekt skick. Interiören är sällsynt välbevarad och de röda plyschsätena ser knappt använda ut. På instrumentbrädan sitter förstås laddtrycksmätaren. Det verkar vara högt tryck även bland budgivarna, så det blir spännande att se hur dyr denna Saab kan bli.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter