Seglivad myt om elbilars batterier

Det sprids många myter om reparationskostnader för elbilar och att extremt höga försäkringspremier skulle bero på det. Efter min krönika har jag fått flera tvärsäkra mejl om att batterier byts för småskador på bilen. Men det dementeras bestämt av både bilskrotar och skadeverkstäder.
– Det stämmer helt enkelt inte, det är väldigt sällsynt även om det hänt, säger Urban Tibbelin, operationell chef för Werksta. 

Efter min krönika igår där jag berättade att det kan kosta 48000 kronor om året att försäkra min begagnade Audi e-tron har jag börjat granska orsakerna till de höga försäkringspremierna på begagnade elbilar där vagnskadegarantin gått ut. Jag har ställt ett antal frågor till försäkringsbolagen för att försöka ta reda på orsakerna.  

Jag har blivit kontaktad av både läsare och kända branschexperter som tvärsäkert påstår att skenande skadekostnader beror på att batterier måste bytas eller att hela bilen skrotas redan när en elbil får mindre skador. Flera gånger tidigare har jag intervjuat stora svenska bilskrotar som avfärdar att nästan nya lätt skadade elbilar skrotas på grund av batteriskador.

De har helt enkelt aldrig fått in elbilar med små skador som måste skrotas på grund av att batteriet måste bytas och är dyrare än bilen. Detta är en mycket seglivad myt. Jag är medskyldig eftersom jag ibland lyft enstaka extremfall som detta. Men en fluga gör ingen sommar.

Werksta är en av Sveriges största skadeverkstäder och reparerar över 40 000 bilar varje år. De avfärdar att det skulle vara vanligt att de tvingas byta ut batterier på elbilar med bara små skador. Det stämmer heller inte att batteriet måste bytas ut om krockkuddar löst ut i bilen. Och numera går batteriet oftast att reparera om det är skadat.

Att batteriet måste bytas ut på lätt skadade bilar är väldigt ovanligt, enligt Urban Tibbelin, operationell chef på Werksta som reparerar 40 000 bilar per år.

– Batteriet är den bäst skyddade delen på hela elbilen och får sällan skador. Tidigare gick det oftast inte att byta delar på batteriet, men det har förbättrats. På många märken kan vi öppna batteriet och byta ut delar eller ett skadat hölje. Att det är vanligt att vi skulle behöva byta batterier på elbilar med lätta skador stämmer inte alls. Det är väldigt ovanligt, även om det hänt vid enstaka tillfällen, säger Urban Tibbelin som är operationell chef för Werksta som reparerar 40 000 bilar per år. 

Så vad beror det då på att så många begagnade elbilar har extremt höga premier, som kan vara flera gånger högre än en jämförbar bensin- och dieselbil? Jag har tyvärr inget tillförlitligt svar ännu. Det kan inte enbart bero på högre pris på bilen, för priset står oftast inte helt i relation till merkostnaden. Att batteriet skulle vara boven i dramat verkar alltså inte vara sant. Förhoppningsvis får jag klargörande svar från försäkringsbolagen.

Flera läsare med motorsvagare elbilar har uppmärksammat mig på ett märkligt samband. Deras bilar med mindre än 300 hästkrafter tycks ha betydligt rimligare premier, även om de har ett relativt högt nypris. Till exempel är Kia e-Niro och VW ID.4 relativt rimliga att försäkra, det tycks gå en magisk gräns vid 300 hästkrafter. Problemet är bara att de mest sålda elbilarna idag har 400-500 hästkrafter. Det betyder inte att de buskörs som sportbilar. I de flesta fall sitter anvarsfulla familjeföräldrar bakom ratten. 
LÄS MER: