Scania satsar 22 miljarder kronor på en ny fabrik i Kina. Nu ska de konkurrera hårdare med kinesiska uppstickarna.
– Jag tror europeisk industri behöver hitta sätt att förstå den otroliga förändringshastigheten i Kina, säger Scanias vd Christian Levin till Ekot.
Nyligen sade lastbilstillverkaren Scania upp 750 anställda i Sverige. Men i Kina görs en enorm investering. I mitten av oktober inviger de sin nya fabrik Rugao, norr om Shanghai. Här har de plöjt ner 22 miljarder kronor. De ska tillverka 50 000 lastbilar per år i fabriken. Den ska leverera både till Kina och övriga Asien.
Den nya fabriken i Kina blir Scanias tredje produktionsnav efter Europa och Sydamerika. Nu får de större möjligheter att matcha de kinesiska konkurrenterna som BYD. Men lastbilarna kommer till största del inte att byggas av svenska delar.
– Målet är att etablera relation med många partners och leverantörer som vi också kan lära oss av. Siktet är inställt på att ha en grad över 80 procent av kinesiska leverantörer till den här fabriken, säger Christian Levin till Ekot i Sveriges Radio.

LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter