Scanias ellastbil floppar – bara 47 levererade

Scanias jättesatsning på elektriska lastbilar har floppat. Under första kvartalet levererades bara 47 elektriska lastbilar. Nu vill tillverkaren ha ny lagstiftning för att få fart på försäljningen. 
– Vi har satt hela företaget på pant i princip. Vi har investerat miljardbelopp i flera anläggning, säger Jennie Cato, chef för public affairs, till SVT. 

Scanias miljardsatsning på elektriska lastbilar har kantats av flera motgångar. De enorma satsningarna på omställning till elektriska lastbilsfabriker i Södertälje har gett mycket lite resultat. Först visade det sig att Northvolt knappt kunde leverera de utlovade batterierna. Men det är inte längre någon stor flaskhals.

Nu går företaget ut i SVT och klagar över bristande försäljning. Under första kvartalet levererades bara 47 elektriska lastbilar, en nedgång med 36%, och gigantiska fabriker går på tomgång. Nu kräver Scania ny lagstiftning för att få fart på försäljningen. 
– Vi har investerat så mycket i den här transformationen så utan de rätta politiska besluten har vi en hel bransch i Europa som har en osäker framtid, säger Jennie Cato, public affairs-chef, till SVT.

Construction of the Scania battery assembly, exterior
Jennie Cato, Scanias chef för Public Affairs.

Scania har bland annat byggt en stor fabrik för batterimontering i Södertälje som knappt används. Enligt PR-chefen är två av problemen att infrastrukturen för laddning är för dålig och lastbilarna är för dyra.
– Det som behövs är väldigt mycket lagstiftning kopplat runt ekosystemet så vi kan sätta de här lastbilarna på rull i Europa. 

Scania räddas dock av att efterfrågan på diesellastbilar är mycket god. I första kvartalet levererades över 26 000 dieseldrivna fordon. Det innebär att de elektriska fordonen utgjorde mindre än två promille. 
LÄS MER: