Tesla VD Elon Musk sade i ett memo att det är dags att “gå ut” och starta volymproduktion av Tesla Semi, den allelektriska klass 8-lastbilen som avslöjades för nästan tre år sedan.
CNBC rapporterade först om minnet som skickades till alla anställda. TechCrunch har också tittat på det korta memo, som saknade detaljer såsom när denna volymproduktion kan börja. Musk bekräftas via Twitter att memo var verklig.
Tesla är nu världens högst värderade bilföretag sedan aktien brutit den magiska 1000-dollarsgränsen.
Det betyder att företaget är värt 1800 miljarder kronor. Tidigare ettan Toyota får finna sig i att vara passerad.
Det behövs inte mycket för att få Teslas aktie att stiga. Ett litet yttrande från Elon Musk att företaget ska dra i gång produktionen av dragbilen Semi räckte för att spräcka 1000-dollarsvallen. Tesla Semi är redan försenad, men lastbilen med 90 mils räckvidd ska nu börja produceras nästa år.
Kursrusningen innebär att Tesla nu är mer värt än Toyota som tidigare var världens högst värderade bilföretag. Börsvärdet är över 1800 miljarder.
För att få lite proportioner på värdering så har Toyota 12 gånger högre omsättning än Tesla och tillverkar 25 gånger fler bilar. Toyotas vinst var nästan 100 gånger högre än Teslas. Enligt svenske fordonsnestorn Leif Östling finns ingen substans i Teslas extrema värdering:
– Det är helt sanslöst. Jag förstår ingenting, det är en prissättning som bygger på enorma förväntningar och det här liknar IT-bubblan på 1990-talet. Tesla är ett litet företag som gör drygt 360 000 bilar, och värderas högre än Volkswagen. Det är en bubbelprissättning, har Östling sagt under våren.
Maths Nilsson är grundare av Carup.