Endast 1500 exemplar av Polestar 1 tillverkades. Kolfiberbilen håller redan på att bli ett åtråvärt samlarobjekt. Nu säljs en splitterny Polestar 1 helt i svart som bara gått 1 mil.
Polestar 1 var som namnet antyder märkets första modell och också den sista som hade en förbränningsmotor. Modellen byggde på Volvokomponenter, men hade en kaross helt i kolfiber. Det var den allra första egna modellen som Polestar lanserade, efter att de blivit ett bilmärke och inte längre en Volvo-trimmare.
Världspremiär hären ägde rum den 17 oktober 2017 på Shanghai Auto Show. Bara 1500 bilar byggdes under några år. Modellen baserades på Volvokomponenter, men karossen var helt unik och gjordes i kolfiber. Trots det väger bilen sina modiga 2350 kg. Polestar 1 använder plattformen Volvo Scalable Product Architecture (SPA), som även används för bland annat Volvo 60- och 90-serierna. Dessutom har bilen ställbara stötdämpare från Öhlins och specialbromsar från Akebono, som även levererar bromsarna till McLaren P1.
Men Polestar 1 var trots vikten en väldigt snabb bil, tack vare totalt 609 hästkrafter. Kraften kommer från en fyrcylindrig 2-liters Volvomotor med turbo och kompressor som driver framhjulen, tillsammans med två elmotorer på totalt 232 hästkrafter på bakhjulen. Bilen klarar 0-100 km/h på endast 4,2 sekunder och toppfarten är 250 km/h.
Nypriset för Polestar 1 låg på 1,7 miljoner kronor. Missade du chansen att säkra ett av de 1500 exemplaren har vi goda nyheter. Det går fortfarande att köpa en splitterny Polestar 1. Den belgiska bilhandlaren Collection by Vermant säljer ett helt nytt exemplar av laddhybriden som bara rullat 1 mil sedan den lämnade fabriken i Kina.
Bilen är läckert utförd i Space Black med gula Akebono-bromsok som läcker kontrast. Inredningen går i samma stil med svart nappaläder och gula säkerhetsbälten. Du sitter skönt i sportstolar från Volvo och kan lyssna på en Bowers & Wilkins med 16 högtalare med en total effekt på 1400 Watt.
Det begärda priset hos Collection by Vermant ligger på 150 000 euro, vilket är lika mycket som när bilen såldes av Polestar, 1,7 miljoner kronor. Om det är en klok investering eller inte återstår att se, men en väldigt fin bil är det.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter