En miljard kronor. Så dyr kan den Ferrari 250 GTO som säljs i nästa vecka bli. Bilen såldes begagnad av Enzo Ferrari för 66 000 kronor en gång i tiden. Här är den otroliga historien hur den ikoniska modellen 250 GTO gick från hånad till näst dyrast i världen.
Den kallades från början Il Mostro, monstret. Inte ens Ferraris egen personal var till en början förtjusta i 250 GTO. Anledningen till tveksamheten var det annorlunda utseendet som påminde om en myrslok. Projektet leddes den geniale ingenjören Giotto Bizzarrini. De första testerna gjordes med en omålad aluminiumkaross. Ingen av de närvarande hade nog kunnat drömma om att den märkliga skapelsen med tre näsborrar i fronten drygt 50 år senare skulle vara en av världens dyraste bilar.
Ferrari 250 GTO var dessutom ett hopplock av delar från olika modeller. Chassit kom från 250 GT SWB. Den högvarviga frontmonterade V12-motorn på blott tre liter med sex weberförgasare kom från Ferrari 250 Testa Rossa. Varje cylinder var knappt större än ett mynt. Men varvtalet var desto högre.
LÄS MER: Kraschad Lamborghini från filmen säljs rekorddyrt
One of one. This 1962 Ferrari 330 LM / 250 GTO is the answer for those seeking the most rare and precious of cars. Offered for the first time in 38 years, this one-of-a-kind GTO comes with a remarkably storied history. For more of its illustrious saga: https://t.co/otL2pKjBw7 pic.twitter.com/7BNo3q9Rms
— RM Sotheby's (@rmsothebys) October 19, 2023
Under bilens utveckling 1961 höll Ferrari på att kollapsa. Den 10 september 1961, en månad efter att den första GTO-protoptypen testats, vann Phil Hill F1-mästerskapet för Ferrari. Men samtidigt inträffade en tragedi när stallkamraten Wolfgang von Trips kraschade ut i publiken och dödades tillsammans med 14 åskådare. Några månader senare inträffade den så kallade palatskuppen då åtta nyckelpersoner lämnade Ferrari, däribland Giotto Bizzarrini som i stället började på Lamborghini. Men Enzo Ferrari reste sig och övervann tragedier och kupper.
När 250 GTO för första gången visades för den italienska pressen var mottagandet kyligt. En tidning kallade den för myrsloken på grund av den nyskapade fronten. Det var förvisso en både lätt och brutalt snabb bil. Toppfarten var för tiden otroliga 280 km/h. Men den var ändå inte nyskapade eller fantastisk, totalt byggdes 39 exemplar. Ingen kunde på den tiden ana att bilen fyra decennier senare skulle slå prisrekord. Förutom designen var det mest unika med Ferrari GTO var att bilen både var en vinnare på banan och en lätthanterlig superbil på gatan. I dag anses den vara Ferraris vackraste och bästa bil någonsin.
LÄS MER: Kraschad Lamborghini från filmen säljs rekorddyrt
Till en början hade 250 GTO fantastiska framgångar på racingbanan, men när Ferrari lanserade mittmotorbilar för racing blev 250 GTO frånåkt och verkade föråldrad. Det gjorde att bilvärlden tappade intresset för bilen. Runt 1969 kunde du få en 250 GTO för så lite som 3900 dollar. Ja, knappt någon ville ha en Ferrari 250 GTO i början av 70-talet. Värdeökningen började inte ta fart på allvar förrän i slutet av 80-talet, när racingfans som var unga på 60-talet började få gott om pengar. På några få år ökade värdet på klassiska 60-talsbilar som Mercedes SL och Jaguar E-type mycket snabbt. När Enzo Ferrari avled 1988 började klassiska Ferraribilar sin värdeökning mot skyarna.
Nu dyker en unik Ferrari 250 GTO upp på auktion igen och väntas bli världens dyraste Ferrari genom tiderna och den näst dyraste bilen i världen någonsin. RM Sotheby’s säljer en Ferrari 250 GTO som tävlats av Ferrari och är en av tre bilar med en en större 4,0-liters V12-motor. Bilen har bland annat slutat tvåa i 1000 km-loppet på Nürburgring 1962 och deltagit i Le Mans 24-timmars, men bröt loppet. Efter att Ferrari tävlat klart med bilen såldes den av Enzo Ferrari till en privat ägare för fyndpriset 66 000 kronor.Det är en ytterst ovanlig Ferrari som på samma gång både är en 250 GTO och en 330 LM.
Enligt experter kan bilen gå för 1000 miljoner kronor, en miljard. Det gör den till världens näst dyraste bil någonsin efter Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe 1955 som förra året såldes för 1500 miljoner kronor. Den 13 november hålls auktionen i New York.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter