Michelin har tagit fram ett nytt åretruntdäck som påstås lösa problemen. Däcktypen har kritiserats hårt.
– Det är en helt ny typ av däck, säger däckexperten Jonathan Benson.
Så kallade allväders- eller åretruntdäck har blivit mer populära i Sverige de senaste åren. Men däcken har kritiserats hårt av både forskare och experter som hävdar att de kan vara farliga att använda, framför allt på vintern. Även i många däcktester har åretruntdäcken sågats, och förra året tvingades Volvo sluta standardmontera dem på sina bilar efter en enorm kritik.
Nu har däremot Michelin börjat introducera sitt nya CrossClimate 3-däck, som enligt däckexperten Jonathan Benson löser de flesta problem som åretruntdäck haft tidigare. Enligt honom har däcktillverkaren lyckats göra det nya däcket bättre i alla aspekter jämfört med föregångaren Michelin CrossClimate 2.
– Skojar du med mig? säger han.
Däckexperten hävdar att CrossClimate 2 var bra på snöiga vägar, men sämre på vått väglag. När han testade de nya CrossClimate 3 märkte han genast en förbättring på både våta och torra vägar. Däcket var bland annat tre procent bättre på att bromsa på vått väglag än sin föregångare.
– Michelin hade ett tydligt mål att förbättra däckets egenskaper på våta vägar, samtidigt som de inte ville försämra någon annan egenskap, säger Benson.
När han testade CrossClimate 3 upplevde han också en stor skillnad i komfort. Även när det kommer till det ljudmässiga kändes de nya däcken mycket tystare, enligt honom.
– Det är mycket skönare för öronen, säger han.
Jonathan Benson fick aldrig testa däcken på snöigt väglag, men han fick ta del av tester som en tysk oberoende organisation utförde åt Michelin, där de testade däcken under den senaste vintern. Enligt deras resultat visade det sig att däcken även hade presterat bättre i alla aspekter.
– De lyckades förbättra det en hel del, faktiskt, säger Benson.
Hemligheten bakom de nya däckens förbättrade egenskaper ska enligt Michelin ha att göra med en ny sammansättning av gummiblandningen. De ska även ha använt sig av aramid, som är en typ av syntetisk fiber, och nylon för att förbättra däcket. Hur bra Michelins senaste åretruntdäck är återstår att se, men efter Jonathan Bensons test har de helt klart fått en lovande start. Men att de kan mäta sig med ett riktigt vinterdäck är svårt att tro.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.