Ikonisk Saab Turbo renoverad till perfekt skick

Saab 99 Turbo gjorde sensation i bilvärlden i slutet på 1970-talet. Saab var inte allra först med turbo – men först med att tämja den vilda tekniken och få den att hålla och fungera i bruksbilar. Nu säljs ett exemplar av den historiska modellen som återställts till perfekt skick. 
– Renoveringen av denna bil har genomförts med högsta professionalism och oavbruten hängivenhet, uppger Bilwebauctions.

Idag har sågott som varenda bilmotor ett turboaggregat som höjer effekten vid behov och sänker förbrukningen. Men på 1970-talet var det helt annorlunda. Då hade turbo hunnit debutera i ovanliga amerikanska bilar som Chevrolet Corvair och Oldsmobile Jetfire. BMW hade fått ut sin första turbomotor i 2002-modellen och Porsche 911 Turbo lanserades 1975. 

I största hemlighet hade Saabingenjörerna Bengt Gadefelt och Per Gillbrand utvecklat en turbomotor efter att Saab kommit med sin egen tvålitersmotor 1972. Målsättningen var att komma med en starkare motor utan att den blev mer törstig på bensin vid vanlig körning. 

Bilen gjorde sensation när den visades upp på Franfurtsalongen 1978. Turbo var okänt för de flesta även om Porsche och BMW hunnit använda begreppet. Men Saab var först med turbomotor med wastegate-ventil på vardagsbilar genom Saab 99 Turbo. Ordet turbo blev magiskt och motorn förvandlade Saabs lilla fyra till en riktigt vass maskin med ketchupeffekt när turbon började ladda för fullt. 

Biltidningarna hyllade bilen och  Saabs stjärna steg på bilhimlen. Bilen toppade nästan 200 km/h med sina 145 hästkrafter, vilket var extremt snabbt för en familjemodell på 1970-talet. Vid den här tiden hade så gott som alla motorstarka bilar sex eller åtta cylindrar och sörplade bensin. Saabs turbo gjorde att bilen inte drog mer än en vanlig fyra vid vanlig körning, turbo kopplades in enbart när den behövdes.  Designdetaljer som bakspoiler, turbomätare ovanpå instrumentpanelen, emblem med stiliserade turbinblad och en lyxig sportinredning fulländade säljsuccén.

Saabs teknik kom att förändra världen, varje biltillverkare med självaktning tog snabbt fram en egen turbomodell efter Saabs succé. Till en början användes tekniken för prestandamodeller, men alltefter att åren gick blev turbon en självklar teknik på nästan alla motorer. Idag används den för att höja toppeffekten, sänka bränsleförbrukningen och minska utsläppen. Turbo är idag standard på minsta trecylindriga motor i de billigaste bilmodellerna, tack vare Saab.

Nu finns chansen att säkra ett ovanligt fint exemplar av Saabs historiska modell. En mycket fint renoverad Saab 99 Turbo från 1978 säljs via Bilwebuctions. Bilen är en nostalgitripp tillbaka till den gyllene turboeran hos den insomnade biltillverkaren. 
– Denna Saab är en fröjd att köra och presterar optimalt när motor och bromsar är uppvärmda. Den har nyligen klarat besiktningen med ett 5-stjärnigt betyg, vilket ger trygghet fram till 2025-05-31. Bara att vrida på nyckeln och njuta av färden, uppger auktionshuset. 

Bilen är i den klassiska kulören Cardinal Red, med de rätta inkafälgarna och har förstås 145 hästkrafter. Den har renoverats under mer än 450 timmar, vilket skapat en bil i perfekt skick. Bilwebauctions presenterar en lång lista på allt som renoverats och bytts ut av ägaren som är en maskiningenjör med 22 års erfarenhet av att arbeta med Saabs växellådor och en sann Saab-entusiast. 

– Renoveringen av denna bil har genomförts med högsta professionalism och oavbruten hängivenhet. Inga genvägar har tagits, vilket garanterar en ärlig och omfattande renovering. Resultatet är en bil som lovar många glädjefyllda år av körning för den framtida ägare, uppger Bilwebuctions.
Priset är uppskattat till mellan 200 000 och 250 000 kronor, och just  nu är budgivningen uppe i 101 000 kronor.