Saabs okända enhörning – 900 Ruby säljs i Sverige

Saab 900 Ruby Edition är en av de mest sällsynta modeller som lämnat Trollhättan. Modellen var specialgjord för Storbritannien och 150 högerstyrda byggdes. Bara ett fåtal vänsterstyrda bilar tillverkades precis innan 900 OG lades ner. Nu säljs ett exemplar av Saabs exklusiva enhörning i Sverige.

Vissa puritaner hävdar att den ursprungliga modellen av Saab 900 var den sista riktiga Saaben. Modellerna som introducerades därefter byggdes på teknik som Saab delade med Fiat/Lancia/Alfa eller Opel. De allra sista 900-bilarna byggdes i Trollhättan i april 1993, produktionen av Saab 900 Cabriolet fortsatte ett tag till i finska Nystad. 

Bland de allra sista bilarna fanns en specialserie vid namn Saab 900 Ruby Edition som kallades Saab Classic Collection för att hylla 900-modellen. Det tillverkades 150 högerstyrda exemplar för den brittiska marknaden. Bilarna var lackerade i en speciell färg som hette Ruby Red. Dessutom var även stötfångarna lackerade och bilen fick speciella extra breda tvåfärgade Aero-fälgar. 

Även interiören var något utöver det vanliga. Det finns nämligen en oväntad överraskning för den som kliver in i bilen. Sätena och dörrpanelerna är prydda med inlägg gjorda av 100% Zegna-ull. Vid första anblicken kan man missta det för fårskinn, men vid närmare granskning visar sig tyget vara besläktat med det material som används för att tillverka eleganta kostymer eller kappor. Även växelspaken och ovansidan av dörrpanelerna hade extra skinn. Allt för att visa på att specialversionen inte var någon vanlig Saab.

Dessutom har motorn den röda boxen vilket gör att den har hela 185 hästkrafter från 16-ventilsturbon på 1985 cm3. Många har trott att Saab 900 Ruby Edition endast såldes i Storbritannien. Men det har visat sig finnas 15 vänsterstyrda exemplar, varav några få finns i Sverige. Nu säljs just en sådan enhörning av Bilwebauctions. Bilen ska ha levererats som tjänstebil hos Saab i Trollhättan i april 1993. 

I likhet med många andra Saabar har den levt ett långt och strävsamt liv – och lagt över 35 000 mil bakom sig. Turbomotorn startar lätt, men milen har inte gått helt obemärkt förbi. Det handlar om en unik bil. Men köparen får räkna med att lägga ner en del omsorg på bilen som betecknas som ett rullande renoveringsobjekt. Det bedömda värdet ligger ändå på 110 000 till 130 000 kronor. 
– Ett rullande objekt, som sagt. 35 000 mil sätter sina spår och behov. Lack, inredning och rostlagning. Men, också som sagt, en ovanlig klassiker från ett avsomnat varumärke, uppger Bilwebauctions

LÄS MER: