Saab väckt ur Törnrosasömn efter 22 år

Vilken påskfest för Saab-älskare! Flera ikoniska Saab 9000-bilar ställs ut på Custom Motor Show på Elmia i Påsk. Den mytomspunna Talladega-Turbon som slog världsrekord flankerades av en 9000 Ecosport och en unik 9000 med kameleont-lack som väckts ur en 22-årig törnrosasömn. Som en extra delikat pralin i påskägget kan besökarna njuta av prins Bertils fint renoverade Saab 99 Turbo.

Saab 9000 premiärvisades den 26 maj 1984 på Kolmården och fyller 40 år i år.  Bilen hyllades extra på Elmia-mässan i påsk då flera unika Saab 9000-bilar ställdes. ut. När bilen presenterades för 40 år sedan var det Saabs första helt nya modell sedan Saab 99 gjorde debut 1967. 

Modellen var banbrytande som större bil genom att den hade tvärställd motor och exceptionellt stora utrymmen i förhållande till sin storlek. För lilla Saab var det ett enormt vågspel att ta fram en helt ny modell och företaget samarbetade med Lancia i utvecklingen. Stora delar av formen togs fram av legendariske designern Giorgetto Giugiaro. Samarbetet resulterade även i bilmodellerna Lancia Tema, Fiat Croma och Alfa Romeo 164.

Saab 9000 Kameleont, väckt ur en 22 år lång Törnrosasömn

Bilen hade för tiden rena sportbilsprestanda med en turbomotor på 175 hästkrafter som gav en toppfart på 220 km/h. Det blev säljsuccé och ett tag stod kunderna i kö efter Saab 9000. Ett par år senare slog tre Saab 9000 Turbo 16 världsrekord på Talladega-banan i USA. De körde 10 000 mil oavbrutet i full fart. 

Den snabbaste bilen hade en snittfart på 213,299 km/h inklusive depåstopp för service och tankning. Ett otroligt världsrekord, där flera av rekorden står sig än idag. En av rekordbilarna fanns på plats på Custom Motor Show under påskhelgen, utlånad av Saab-museet i Trollhättan. 

Saab 9000 Ecosport

Saabs rekordbil från Talladega

Saab 9000 Ecosport visades 1992 som en teknikdemonstration, samt en prototyp för kommande prestandamodellen 9000 CS Aero. Den drygt 250 hk starka konceptbilen fick fyrhjulsdrift – åtminstone i teorin – vilket Saabs dåvarande ägare General Motors ändrade bara ett par veckor innan premiärvisningen. Under påskhelgen har besökarna på Elmia unnat beundra Ecosport-prototypen. 

Länge var det populärt att göra bilbyggen på 9000-modellen, men idag är många av bilarna skrotade. Ett unikt bygge som bevarats är en kameleontlackad 9000 Turbo. Kanske är det tack vare att bilen sov en 22-årig törnrosasömn som den klarat sig så bra. Nu har den väckts och är lika pigg som Törnrosa. 

Prins Bertils Saab 99 Turbo

Flera andra läckra Saabar fanns också på Custom Motor Show. Bland annat prins Bertils gamla Saab 99 Turbo som renoverats till nyskick av tidningen Nostalgia. Bilen är i minst lika fint skick som när den lämnade fabriken i Trollhättan 1978. En Saab 9-3 Lowrider är 30 år nyare, men lika läcker. Svenska Saabklubben var också på plats med massor av aktiviteter i sin monter.

Saab 9-3 Lowrider / Stancebil

LÄS MER: