Saabs gamla fabrik i Trollhättan ska börja tillverka bilar igen, enligt nya uppgifter. Men den nya svenska elbilen kommer inte att få använda märket Saab.
– Saab äger fullt ut Saab-varumärket och därför är det inte aktuellt att någon annan aktör skulle få använda varumärket för bilar, säger Mattias Rådström, presschef för försvarskoncernen Saab, till Carup.
För en vecka sedan kom uppgifter om att den nya svenskutvecklade elbilen med arbetsnamnet Nevs Emily GT ska börja tillverkas i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Bilen har en Saabinspirerad design och gamla Saabingenjörer har lett projektet. Två svenska bolag uppges satsa stort på projektet. Gamla Saabfabrikens nye ägare Svante Andersson bekräftade uppgifterna, och säger att många människor ska jobba i fabriken.
Det har rests förhoppningar om att försvarskoncernen Saab, som deläger Saab-museet i Trollhättan och äger rätten till bilmärket Saab, på något sätt skulle vara delaktiga. Det skulle ha kunnat innebära en comeback för bilmärket Saab. Enligt en varumärkesexpert skulle chanserna till framgång vara stora. Men nu dementerar Saab alla sådana spekulationer och förhoppningar.
– Saab har inga planer på att återigen börja utveckla eller producera bilar, säger Mattias Rådström, presschef för Saab Group.
Det osäkra världsläget har gjort att försvarskoncernen Saab idag har större framgångar än någonsin. Sedan augusti 2014 har Saab Group dragit tillbaka rätten för Nevs att använda varumärket Saab på bilar. Saab vill inte bekräfta om någon ny förfrågan från det svenska bilprojektet kommit in. Men de är tydliga med att det inte är aktuellt att den nya bilen skulle kunna bära namnet Saab.
– Saab äger fullt ut Saab-varumärket och därför är det inte aktuellt att någon annan aktör skulle få använda varumärket för bilar, säger Mattias Rådström.
Elbilen Nevs Emily GT utvecklades i hemlighet på bara tio månader av Saab-ingenjörer på Nevs i Trollhättan. Bolaget Nevs ligger i malpåse och om Nevs-varumärket ska användas för bilen är oklart. Modellnamnet Emily GT togs för att Emily hade namnsdag när projektet startades. Troligen kommer projektet att drivas från ett annat bolag som måste hitta ett nytt bilmärke för bilen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter