Saabar i nyskick säljs av en Saabhandlare som vägrar lägga ner 12 år efter konkursen. Bilarna är renoverade till perfekt skick och har ett års ”originalfabriksgaranti”. Priset är högre än när bilarna var nya och motorerna har ofta 340 hästkrafter.
Nya Saab-bilar finns inte längre annat än i extrema undantagsfall, men Saabhandlaren SAC i Taiwan lyckas komma nära i sin bilhall. De säljer begagnade Saabar med ett års garanti som ser ut att vara i nyskick. De blänkande Saabarna står utställda i bilhallen och det känns som att bli förflyttad 10-15 år bakåt i tiden.
Saabhandlaren i Taiwan har gjort sig känd för att vägra acceptera konkursen. Istället kör de vidare med sex bilhallar med Saab-bilar i Taiwan, och förra året öppnade de till och med en ny bilhall. De satsar vidare inför 2024 och ger kunder som servar sina Saabar nyproducerade presenter med Saab-loggor.
– Företagets ansvar och ursprungliga avsikt att fortsätta skydda Saab-ägarnas säkerhet i Taiwan förblir oförändrad och kommer inte att förändras, uppger SAC.
Just nu säljs ett antal fantastiska Saabar som är i glänsande nyskick och renoverade efter konstens alla regler. Det börjar bli svårt att hitta delar, men då tillverkar SAC egna. Just nu säljs till en exempel en Saab 9-5 Aero från 2011 i perfekt skick. Bilen ser ut som ny och kostar motsvarande 326 000 kronor. En Saab 9-3 är i minst lika fint skick och kostar strax under 200 000 kronor. Många av Saabar trimmas upp till 340 hästkrafter med hjälp av MapTun som har ett samarbete med företaget.
Flaggskeppet i bilhallen just nu är en Saab 900 CD som beskrivs som ”svensk kunglig”. Det handlar om den ovanliga förlängda modellen av Saab 900 med turbomotor. Just det här exemplaret har ovanligt nog kjolar från Saab Aero. Det begärda priset ligger på 455 000 kronor.
– Vi har gjort vårt bästa för att hålla Saab vid liv på vägen i Taiwan. Att erbjuda service för Saabs är vårt ansvar eftersom alla Saab-bilar i Taiwan såldes av SAC. Att hålla varumärket vid liv är vår plikt, säger Salo Yang, vice vd för SAC, till Carscoops.
Lika dyr är en vit Saab 9000 i perfekt skick med Aeropaket. Trots bilens sportiga yttre är det dock en Saab 9000i med 130-hästarsmotor under skalet. Kanske är det det låga miltalet och extrema skicket som gör att bilen är värd en halv miljon?
Allra dyrast är dock en tvådörrars Saab 900 Turbo från 1986 med den klassiska 8-ventils turbomotorn på 145 hästkrafter. Bilen är förstås i perfekt skick, men prislappen på 550 000 kronor känns lite saftigt. Eller så är det bara vi svenskar som inte förstått Saabs rätta värde ännu. Renoveringarna som görs av Saab i Taiwan se ut att vara perfekta. Vid flera tillfällen har de visat upp på youtube hur Saabar med många mil på mätaren återställs till perfekt nyskick.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter