Saab 9000 Aero gick för rekordpris – tillbaka till Sverige

En superfin Saab 9000 Aero såldes för rekordpris på den amerikanska auktionssajten Bring a Trailer. Bilen köptes av en svensk och kommer att återvända till Sverige. 
– Den kommer att stå i mitt garage mellan min Saab 9000 Talladega och min F40, uppger säljaren. 

Att hitta en 9000 Aero i fint skick i Sverige idag börjar bli väldigt svårt och bilarna är extremt sällsynta. Men i USA finns det fler fina bilar bevarade. Nu har en extremt fin Saab 9000 Aero från 1995 sålts till rekordpris på auktionssajten Bring a Trailer

Bilen har körts 16 000 mil, men ser nästan ut att vara i nyskick. Bilen är lackerad i en iögonfallande Imola Red lackering. Den här rätt 16-tums Super Aero-hjul, sportfjädring och en pilotinredning i perfekt skick. Dessutom har den en stereo från Harman/Kardon. 
– Den luktar till och med ny Saab inuti, uppgav säljaren. 

Bilen blev den dyraste Saab 9000 som någonsin sålts på auktion, troligen en av de dyraste begagnade exemplaren av modellen någonsin. Auktionen stannade först på 30 000 dollar, motsvarande 305 000 kronor med dagens dollarkurs. Och bilen ropades hem av en svensk bilentusiast som meddelar på Bring a Trailer att bilen kommer att återvända till Sverige. 
– Jag tar med den här bebisen tillbaka till Sverige för att vara med några systrar, skriver köparen. 

Idag börjar Saab 9000 att bli en väldigt ovanlig bilmodell i Sverige. Bara var tionde sålt exemplar av modellen finns kvar. Saab 9000 är en av Saabs bästa modeller någonsin – men modellen har inte riktigt nått samma samlarstatus som 900-modellen. Hela 125 000 exemplar såldes i Sverige mellan 1984 och 1998, men idag finns bara 15 000 bilar kvar, och utskrotningen fortsätter. Kanske var bilen för bra, för de flesta exemplaren kördes riktigt långt och hamnade på skroten istället för att bevaras. 

En och annan entusiast tycker kanske inte att Saab 9000 var en renrasig Saab. Den utvecklades tillsammans med Alfa Romeo, Fixat och Lancia i början av 1980-talet. Men Saabs version skiljde sig kraftigt från sina italienska kusiner och köregenskaperna står sig bra än idag. 

Turboversionerna hade Saabs berömda tvålitersfyra med 16 ventiler monterad på tvären där fram. Till en början var effekten 175 hästkrafter. Bilarna bevisade sina storhet och slog 1986 världsrekord på Talladegabanan i USA. Tre bilar kördes 10 000 mil nonstop med en snittfart på 213,299 km/h.

År 1992 introducerades den vidareutvecklade CS-versionen av Saab 9000. En ny värstingversion av 9000 Aero med 225 hästkrafter från en 2,3-liters turbomotor introducerades. Bilen fick en sportig design och en mycket speciell inredning med skålade pilotstolar, som vissa hävdar än idag är oöverträffade.