Nu kommer nya bilmärket med tre nya bilmodeller i Sverige. Det blir tokdyrt att köra det nya kinesiska bilmärket. Första modellen ut är ET7 som kostar 13 979 kronor per månad vid lång leasing. Dyrast är månadshyra av Nio EL7: 20 247 kronor.
Mer än ett dussin nya kinesiska bilmärken har kommit eller är på väg in till Sverige. Nio har nu avslöjat sin prissättning för svenska marknaden. Allt ingår i Nios månadsabonnemang som blir en mycket dyr historia.
Nio ET7 är en konkurrent till Tesla Model S, men bilen går inte att köpa i Sverige, endast leasa. Den som väljer billigaste modellen med minsta batteriet på 75 kWh får betala 13 979 kronor i månaden i 36 månader. Med det större 100 kWh-batteriet kostar samma bil 18 799 kronor i månadshyra.
Ännu dyrare blir det att leasa SUV:en Nio EL7 med 100 kWh batteri och räckvidd på 51 mil. Den som leasar på månadsabonnemang får betala 20 247 kronor i månaden. Binder du dig på 36 månader kommer du undan med 16 127 kronor per månad.
– Det ska vara bekymmersfritt, tryggt och prisvärt att ha bil under hela livscykeln. Dessutom erbjuder vi en hög grad av flexibilitet, man kan välja att ha bil från en upp till 96 månader och samtidigt snabbt ändra sitt val beroende på vilket behov man har för stunden, säger Mattias Lundgren, General manager på NIO Sverige.
En fördel för kunden är att batteriet så småningom kommer gå att byta istället för att laddas, något som ska ge snabbare resor. Det kommer att finnas 20 bytesstationer i Europa och i veckan började en svensk station att byggas i Varberg.
Enligt Nio ska den kostsamma prenumerationen innehålla mer än bara bilen. Alla som tecknar en bilprenumeration får tillgång till Nio House och återkommande evenemang. Men att konkurrera med etablerade och kända bilmärken med ett så dyrt abonnemang kommer att bli en enorm utmaning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter