Var fjärde begagnad elbil som säljs i Sverige försvinner utomlands. Under 2023 exporterades över 10 000 elbilar från Sverige – en ökning med över 100 procent.
– Det kan bli lite farligt om vi exporterar ut de bilarna, vi vill ju ha kvar dem i landet för att nyttja den dyra infrastruktursatsningen kring elbilar, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Under 2023 slog exporten av bilar från Sverige rekord med över 142 000 bilar, uppger TT. Statistik från Kvdbil var att exporten ökad med 30 procent, något Carup uppmärksammat tidigare. Den stora anledningen är den svaga kronan som gör det billigt för andra länder att köpa bilar i Sverige.
Nu visar det sig satt det är elbilar som har den högsta andelen av export. På ett år har elbilsexporten ökat med över 100 procent. Var fjärde elbil som såldes begagnad gick på export förra året, enligt TT och Kvdbil. När det gäller bilar med förbränningsmotor så var det var tionde begagnad bil som gick på export. Nu varnar Trafikverket för att ökad export och minskad nybilsförsäljning kan leda till att vi missar klimatmålen.
De mest exporterade elbilarna under 2023 var enligt Car.info Volkswagen ID.3, Nissan Leaf och Tesla Model 3. Enligt Trafikverket är export och minskad nybilsförsäljning ett hot mot omställningen.
– Det är cirka tio procent i dag och vi ska upp till 40, då måste vi fortsätta sälja väldigt mycket elbilar och behålla dem i Sverige, säger Sven Hunhammar till TT.
– Volkswagen Group Sverige exporterar inte några bilar, i de fall sånt förekommer så sker det från säljande parter. När det gäller just ID.3 kan man generellt konstatera att en större mängd ID.3 återlämnades efter avslutade leasingperioder under 2023. Samtidigt är det ett faktum att den svaga svenska kronan gjort bilar på vår marknad särskilt attraktiva för en del andra länder, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.
Elbilarna som exporterades mest 2023
Volkswagen ID.3 758 |
Nissan Leaf 737 |
Tesla Model 3 667 |
BMW i3 652 |
Kia Niro 614 |
Audi e-tron 542 |
Volkswagen ID.4 536 |
MG 4 421 |
Škoda Enyaq iV 416 |
Volvo XC40 415 |
Renault ZOE 385 |
MG Marvel R 367 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter