Så tar VW tillbaka knappar i sin nya bil

Volkswagen har länge fått hård kritik för sina pekskärmar och svårnavigerade touchreglage. Nu återinför de fysiska knappar som många förare saknat. Och samtidigt visas en ny unik funktion upp.

Den kompakta elbilen ID.Cross har visats upp som koncept i München och blir en av Volkswagens viktigaste lanseringar de kommande åren. Den bygger på samma plattform som den kommande eldrivna Polo och är tänkt att bli märkets billigaste eldrivna suv när den lanseras 2026.
– Från allra första början var mitt mål att forma den bästa versionen av Volkswagen någonsin, säger VW:s vd Thomas Schäfer om den nya modellen.

Volkswagen har länge fått kritik för sina pekskärmar och haptiska reglage som upplevts som svårhanterliga under körning. Nu backar den tyska biltillverkaren och återinför riktiga knappar i nästa generation elbilar. Trots de yttre måtten som gör den smidig i stadstrafik ska den rymma mer än de flesta konkurrenterna. Bagageutrymmet är större än både Skoda Kamiq, Audi Q2 och det finns till och med ett extra fack under motorhuven.

Designen följer Volkswagens nya formspråk ”Pure Positive” med detaljer som ska göra bilarna lätta att känna igen, bland annat en ljussignatur som ger intryck av ett leende frontparti. Samtidigt lovar VW att bilen blir en riktig femsitsare med gott om plats även för längre resor. Men det är interiören som kan väcka mest intresse.

Efter flera år av hård kritik tar Volkswagen alltså tillbaka tydliga knappar på ratten och i mittkonsolen. Pekfält och svepgester, som många ägare klagat på i Golf och ID-modeller, är på väg bort. I stället ska fysiska reglage göra det enklare att styra värme, volym och andra funktioner utan att ta ögonen från vägen.

Om mobilen placeras med skärmen neråt så tonas instrumentpanelen och mittskärmen ner, funktionen kallas “calm status”.

Utöver knapparna introduceras även en ny finess som direkt riktar sig mot problemet med förarens skärmtrötthet. Funktionen kallas ”calm status” och gör att bilens digitala instrumentpanel och mittskärm tonas ner när föraren placerar mobilen med skärmen nedåt på laddplattan. Kvar blir bara den absolut viktigaste informationen som hastigheten medan allt annat försvinner tills man själv aktiverar det igen.

Volkswagen hoppas att lösningen ska göra körningen lugnare och samtidigt uppfylla de nya säkerhetskraven på mindre distraherande bilinteriörer. Med tanke på hur stor diskussionen om pekskärmar varit de senaste åren kan detta bli ett av de mest uppskattade stegen i företagets nya elbilssatsning.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt