Nu svarar MG på larmrapporterna om elbilen MG4. Ett test och ett flertal ägare slår larm om att bilens filhållningssystem är livsfarligt och plötsligt kan styra bilen mot mötande trafik.
– Efter att ha granskat feedbacken förstår vi att vissa kunder tycker att det finns rum för förbättring i filhållningssystemet i MG4, och vi tar den här kritiken på allvar, uppger MG Europe.
Ett flertal läsare har hört av sig till Carup och vittnar om att deras MG4 har ett filhållningssystem som de upplever som trafikfarligt. Enligt Vi Bilägares test är bilen också farlig och beskrivs som en ”vettvilling”. Flera ägare som hört av sig till Carup anser att bilen borde återkallas omgående.
– Jag kan bara bekräfta upplevelsen. Hade jag haft en bil utanför mig förra veckan, så hade bilen kastat mig rakt in i den. Livsfarlig! Det bekräftade även servicekillen på Hedin Bil som sa att “den är livsfarlig”, berättar en kvinna som äger en MG4 för Carup.
MG har dock inga direkta planer på att göra någon åtgärd av bilen eller göra någon återkallelse. Trots att de indirekt erkänner nu att de finns brister.
– Efter att ha granskat feedbacken förstår vi att vissa kunder tycker att det finns rum för förbättring i filhållningssystemet i MG4, och vi tar den här kritiken på allvar. Vi arbetar aktivt för att förbättra systemets prestanda och göra bättre anpassningar för olika körpreferenser och vägförhållanden. Tillsammans med våra leverantörer och partners pågår ett kontinuerligt förbättringsarbete för alla våra produkter och tjänster, uppger MG Europe i ett skriftlig svar till Carup.
När det gäller antispinnsystemet så har även det upplevts som osäkert, för att bilen ska fungera tillfredställande i halka måste det läggas i läge Snow inför varje körning, när bilen parkerats återgår det till normalläge. MG ser dock inga brister. De uppger följande i ett långt skriftligt svar:
– MG tillverkar fordon i enlighet med EU:s lagstiftning och säkerhetskrav; det 5-stjärniga Euro NCAP betyget som tilldelats MG4 är ett kvitto på att bilen lever upp till de höga krav som ställs. I bilen finns det ett flertal olika körlägen som är anpassade efter olika väglag och önskade köregenskaper. Bilen har ett vinterläge som ändrar regenereringen till nivå ett, vilket lämpar sig bäst vid körning på vinterväglag. Information om att regenereringsnivå ett bör användas vid halt väglag finns i bilens instruktionsbok, det informeras om i samband med leverans och det finns på vår hemsida, uppger MG Sverige.
– Att bilens körläge nollställs varje gång du startar bilen är ett medvetet val från tillverkarens sida. Ett exempel; du kör i sportläge och glömmer sedan av att ändra tillbaka till normal, det innebär att du i onödan kör bilen med en högre energiförbrukning. Det här är en av anledningarna till att körläget nollställs vid start. Det är även lämpligt att körläget återgår till normal ifall någon annan än du själv kör bilen och inte har information om de olika lägenas egenskaper. På bilens ratt finns det snabbknappar som du kan ställa in för att snabbt ändra körläge eller regenereringsnivå. Det betyder att du med enstaka knapptryck enkelt kan byta läge, du behöver alltså inte gå in i bilens infotainmentskärm. Vi tar till oss er feedback och ska sätta ytterligare rutiner för att säkerställa att den här informationen verkligen når alla som hämtar ut sin MG. Vi tar även till oss feedbacken angående filhållningssystemet och har tagit den vidare till Europakontoret.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter