Hur står sig en svensk Scania mot en amerikansk Peterbilt? Här jämförs vägarnas kungar mot varandra.
Scania säljs inte USA, men nyligen har ett exemplar av Scania R770 importerats till landet. Amerikanska lastbilschaufförer föredrar normalt sett lastbilar med huv istället för fronthytt. När en Scania ställs bredvid en Peterbilt 589 framstår som liten när bilarna sälls bredvid varandra.
Intrycket förstärks när vi kliver in i hytten. Scania verkar betydligt rymligare och mer komfortabel. Den stilrena designen i den svenska lastbilen motsvarar mer vad vi är vana vid här i Europa, men det är inte givet att den genomsnittlige amerikanske lastbilschauffören skulle uppskatta den.
En stor skillnad är kraven på skydd för fotgängare och cyklister. Scanias har mjuka plastsköldar som ska skydda utsatta trafikanter, medan Peterbilt kör med massivt stål. Men olika kontinenter har helt olika lagkrav.
När det kommer till motorer så har Scania en av branschens mest kraftfulla V8-motorer på 770 hästkrafter. Peterbilt 589 kommer med en sexcylindrig motor med upp till 605 hästkrafter. Scania säljs inte i Nordamerika sedan över 30 år tillbaka.
Volvos framgångar gör dock att det i olika omgångar spekulerats i en comeback. Scanias ägare Traton äger sedan några år tillbaka Navistar i USA. Donald Trumps comeback som president har dock knappast gjort det lättare att återvända till USA och ta upp kampen med inhemska lastbilar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter