Så stal Nordkorea 1000 Volvo 144 – de rullar än idag

Nordkorea köpte 1000 Volvo 144 1974. Men landet struntade helt i att betala bilarna. Fortfarande rullar de flesta Volvobilarna kvar i landet – med 50 000 mil eller mer på mätaren. Efter 49 år är Nordkoreas skuld för Volvobilarna nu uppe i långt över tre miljarder kronor. 

Här är den bisarra historien om hur Nordkorea blev skyldig Sverige över tre miljarder kronor. En skuld som växer varje år, men som landets diktator Kim Jong-Un vägrar att betala trots påminnelser två gånger om året.

Under en svensk-koreansk mässa i Pyongyang i början av 1970-talet blev dåvarande diktatorn Kim Il-Sung förtjust i den robusta bilmodellen Volvo 144. Han beställde 1000 exemplar av Volvo. Klokt nog ville Volvo att affären skulle garanteras av svenska Exportkreditnämnden. Bilarna levererades 1974, och Exportkreditnämnden skickade räkningen till Nordkorea. Men ganska snart stod det klart att inga pengar kom. Kim Il-Sung hade gjort en rejäl blåsning mot Sverige och Nordkorea har aldrig betalat en krona för Volvobilarna. 

Än idag rullar många av Volvobilarna i Nordkorea, trots att de har 48 år på nacken. De är ett vanligt inslag i gatubilden i Pyongyang, och kvaliteten på Volvo 144 är så robust att de verkar odödliga. Men även nye diktatorn Kim Jong-Un struntar i att betala för Volvobilarna. 

Två gånger om året skicka Exportkreditnämnden kravbrev till Nordkorea om hur hög skulden har blivit. Den är numera en bra bit över tre miljarder kronor. Men några pengar eller svar på Sveriges brev kommer aldrig.  Det lär inte vara den enda skulden som Nordkorea har struntat i. Expressen uppgav 1976 att Nordkorea beställde 2000 Rolexklockor med gravyren ”Donerad av Kim Il-sung”. Betalningen är lika försvunnen som den för Volvobilarna. 

Under tiden rullar många av Volvobilarna vidare som taxibilar och många sägs vara i fint skick. Om Volvo skeppar reservdelar vet vi inte, men på något sätt underhålls bilarna. 
– Still going strong. Fortfarande stark. En av Volvobilarna från år 1974 fortfarande obetald av Nordkorea. Går som taxi i Chongjin med nästan en halv miljon km på mätaren, skrev svenska ambassaden på Twitter för några år sedan. 

En anställd vid Volvo Cars besökte Nordkorea som turist för cirka 10 år sedan och kunde med egna ögon bevittna att de gamla 144:orna rullade på högönsklig välmåga. 
–  Jag var där som turist för cirka 10år sedan och intervjuade en av taxichaufförerna. Vid den tiden arbetade jag på Personvagnar och var mycket i Kina. En helg åkte jag över till Nordkorea av nyfikenhet som turist. Jag hade hört talas om Volvobilarna ooch bad min guide att leta upp en sådan, säger Paul Gustavsson till Carup. 

Ganska snabbt kunde en Volvo 144 spåras upp och en Volvo-chaufför berättade hur de 40 år gamla bilarna fungerade. 
– Jag frågade chauffören om kvaliteten var bra på bilarna. ”Absolut inte bra” svarade han via tolken. Hur löser du reservdelarna då? frågade jag, Jag visste att Personvagnar inte gjorde affärer med Nordkorea. ”Vi måste göra alla reservdelar själva” svarade han! Kul historia men inte för svenska skattebetalare, berättar Paul Gustafsson.