McLarens nya superbil 750S är både lättare och starkare än föregångaren. Torrvikten är bara 1277 kg och V8:an med dubbelturbo har 750 hästkrafter. Resultatet är att 750S avverkar 0-100 km/h på 2,8 sekunder och 0-200 km/h på 7,2 sekunder.
Det hör till ovanligheterna att nya bilar är lättare än modellen de ersätter, men McLaren har lyckats banta nya 750S rejält efter analyser av föregångaren 720S.
Med alla kolfiber- och lättviktsalternativ väger coupé-modellen torr endast 1 277 kg. Nya 10-ekrade och ultralätta fälgar, samt skalstolar i kolfiber, finns bland de många viktbesparande tillvalen.
Men en fyraliters V8 med dubbelturbo på 750 hästkrafter och ett vridmoment på 800 Newtonmeter blir prestandan något alldeles extra, 0-100 km/h går på 2,8 sekunder och 0-200 km/h på 7,2 sekunder. Toppfarten har däremot sänkts från 340 km/h till 330 km/h på grund av lägre utväxling.
Kolfibermonocoquen, tillsammans med ultratunna A-stolpar och inglasade C-stolpar möjliggör nästan 360 graders sikt, perfekt för bankörning. Den som planerar mycket banköring kan också välja till banfokuserade Pirelli P ZERO Trofeo R-däck och lätta hjulbultar i titan. Baktill finns en större vinge och ett nytt avgassystem av rostfritt stål levererar. Bilen har kolfiberkeramiska bromsskivorsom standard.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter