Så ska VW och Skoda dela plattform med Lamborghini

Volkswagen Group kommer att skrota koncernens fyra olika elbilsplattformar. Istället ska allt från Skoda till Lamborghinis och Porsches elbilar bygga en och samma plattform. Plattformen kommer att ha motorer på alltifrån 160 till 1750 hästkrafter. Det avslöjade vd Oliver Blume under en kapitalmarknadsdag. 

Volkswagen Groups högsta chef Oliver Blume har nu suttit på sin post ett knappt år. Under senaste veckan har han presenterat stora förändringar för koncernen för att öka både försäljning och marginaler. På onsdagen avslöjade han den nya tekniska elbilsstrategin under en kapitalmarknadsdag. 

En stor förändring är att Volkswagen ska ersätta alla sina elbilsplattformar med en enda trollerilåda som ska passa alla. Idag finns tre olika plattformar och nästa år lanseras även MEB+ och PPE för lyx- och prestandabilar. Men alla nya modeller från 2026 hamnar på en enda extremt flexibel plattform, kallad SSP. 

Nya plattformen SSP ska användas i alla Volkswagen-koncernens märken.

SSP ska kunna användas till allt från billiga transportbilar från Volkswagen till exklusiva bilar från Bentley, Porsche och Lamborghini. Även Skoda, Cupra och Audi ska använda plattformen. Plattformen kan ha elmotorer från 160 hästkrafter upp till 1750 hästkrafter. Bilarna ska kunna laddas på bara 12 minuter från 5 till 80 procent.
– SSP ska täcka hela intervallet, vilket skapar en unik skalbarhet, med standardisering, säger Oliver Blume.

Volkswagen, Audi och Porsche blir huvudansvariga för att utvecklad en nya plattformen och varje varumärke gör sedan sin eget utveckling. Enligt Oliver Blume ska hälften av alla nya bilar i koncernen 2030 vara helt elektriska genom 80 helt nya elbilar fram till 2030.