Tesla ska utmana Volvo och Scania i Europa med jätteräckvidd. Nu söker de personal för lansering av lastbilen Tesla Semi i Europa. – Tesla söker en affärsutvecklingschef i Europa för att bygga/upprätthålla kundrelationer och planera för Teslas framtida implementeringar av semilastbilar, skriver företaget i en platsannons.
Volvo, Scania och Mercedes har än så länge fått hållas i fred med sina tunga elektriska lastbilar i Europa. Volvo har blivit marknadsledare trots en räckvidd på modesta 30 mil för sin Volvo FH Electric. Men snart kan de utmanas av Tesla Semi som har mer 60 mils räckvidd. Teslas lastbil tycks vara på väg att lanseras i Europa, skriver Teslarati som var först med nyheten.
Elon Musk har tidigare sagt att “Jag tycker att det är vettigt att tillverka semilastbilen i Europa på Giga Berlin.”, och nu börjar Tesla rekrytera personal. Nyligen gick företaget ut med en platsannons där de söker “chef för affärsutveckling – Semi Truck EMEA. – Denna person kommer regelbundet att träffa potentiella europeiska semi-kunder för att förstå deras användningsfall, behov och arbetscykler, skriver Tesla i sin platsannons.
Pepsi har redan fått leverans av Tesla Semi i USA.Volvo FH Electric. Scania 45 R.
Än så länge har Tesla Semi levererats till ett fåtal kunder i USA, bland annat Pepsi och Costco. Tesla har påbörjat byggandet av en fabrik, och en större utrullning är på väg i Nordamerika. Mercedes e-Actros helt nya lastbil har 50 mils räckvidd, men även den blir frånåkt av Tesla Semi som inte behöver ladda förrän efter 60 mil i versionen med längre räckvidd. Scania uppger att deras elektriska lastbil klarar 52 mils räckvidd med en tågvikt på 29 ton. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Kinesiska elbilsmärket Avatr stämmer en bloggare på 14 miljoner kronor. Influencern Zurich Beileye påstår att Avatr ljuger om elbilens luftmotstånd.
Att vara kritisk mot biltillverkare kan komma med ett högt pris. Åtminstone om du bor i Kina. Kinesiska bloggaren Zurich Beileye gick ut med påståenden om att elbiltillverkaren Avatr skulle ha manipulerat sina tester av luftmotståndet och gått ut med att bilen har lägre luftmotstånd än vad den har. De ska ha använt prototyper för att få låga värden. I Kina är strömlinjeformen på nya elbilar en viktig fråga.
Avatr tillbakvisade anklagelserna och gick ut med att en produktionsversion av Avatr 12 använts i testerna. – Sociala medieskaparen ‘Zurich Beileye’ har tagit innehåll ur sitt sammanhang och medvetet skapat förvirring bland allmänheten, vilket ytterligare vilselett allmänheten om våra testresultat och produktigenkänning, vilket orsakar ytterligare skada på vår varumärkesimage, uppgav Avatr i ett utttalande.
Men de nöjde sig inte med det. Nu stämmer de dessutom bloggaren på 14 miljoner kronor, uppger Carnewschina. De misstänker dessutom att konkurrenter använder ”svart PR” för att svartmåla tillverkaren. De har utfäst en belöning på sju miljoner kronor till den som kan komma med information som bevisar organiserad svartmålning av Avatr från konkurrenter. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Toyota är på väg att släppa sin största nyhet på länge. Globala storsäljaren Toyota RAV4 kommer i helt ny modell.
Toyota RAV4 är en av Toyotas tre mest säljande modeller, vissa år har den varit världens mest sålda bilmodell. Den säljer flera gånger mer än märkets elbilar. Nu meddelar Toyota att de avslöjar en helt ny RAV4 i nästa vecka. De släpper dessutom bilder som visar att SUV:en får en ny betydligt mer modern interiör jämfört med dagens modell.
Bilen visas 21 maj och blir den femte generationen av modellen. Nuvarande modell har funnits på marknaden i sex år, men Toyota har för vana att yta sina modeller med täta intervaller.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Polisen slog till mot körskolebilar. Fyra elever och en körlärare togs för drograttfylleri.
En av de första lektiorna på körkortsteorin handlar om att du inte får sätta dig bakom ratten om du druckit alkohol eller tagit droger. Men körskolorna i Eindhoven i Nederländarna tycks inte ha någon risketta med i sin utbildning. Eindhoven-polisen slog till med en stor kontroll mot körskolebilar och fick ett nedslående resultat.
De stoppade 48 körskolebilar och testade både lärare och elever för alkohol och drogar. Fyra elever och en trafiklärare åkte dit misstänkta för att ha varit drogpåverkade under körlektionen, rapporterar Omroep Brabant. Dessutom saknade en körlärare behörighethandlingar.
Brabant-polisen berättar inte vilka substanser eleverna och lärarna hade tagit. Men de har nu fått lämna blodprov som ska analyseras. I Nederländarna är det lagligt att använda cannabis på så kallade coffee shops. Men polisen ser inte mellan fingrarna. Ett THC-rus kan stanna kvar under lång tid i kroppen.
– De flesta verkar inte veta om det här. Man röker på under en resa och tror att det ska vara borta när man kommer hem. Men det kan sitta i allt från några veckor upp till flera månader. Det finns många variabler som spelar in, om man är man eller kvinna, hur bra haschet är och så vidare, säger trafikpolisen Anders Schääf till Carup. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Fiat visar upp elbilen som blivit bensinbil. Så här ska Stellantis rädda sitt krisande italienska märke. Produktionen är planerad att starta i november.
Det är fem år sedan Fiat 500 presenterades i elektrisk version. Förhoppningen var att den lilla elektriska bilen skulle locka en modern och urban köpkrets. Men det har inte blivit någon succé. Istället har det sålt så dåligt att fabriken i Mirafiori utanför Turin ibland har fått pausa tillverkningen för att inte lagren skulle bli proppfulla.
Därför överger nu Stellantis och Fiat planen med att Fiat 500 bara skulle vara en elbil. Istället kommer man att erbjuda kunderna en Fiat 500 med en förbränningsmotor. Det ska bli en mildhybrid och tillverkningen är tänkt att starta på allvar i november. I Europa sviktar efterfrågan på elbilar. Fiat är knappast ensamma om att få panik och överge framtidsdrömmarna. Istället återvänder man till sitt fossilt ursprung och hoppas att det ska rädda verksamheten från undergång.
Exteriören till den nya 500 Hybrid är nästan identisk med den tidigare 500e. Det är bara några små detaljer som skiljer. Bland annat så behöver hybridmodellen mer kylning och det förklarar kamouflagen där framme. Det har redan producerats några bilar i en förserie. Av bilderna från interiören förstår vi att den kommer med en manuell växellåda. I övrigt ser den ut som den elektriska modellen som blivit en totalflopp.
Fiat hoppas att de nya bilarna kommer ut på marknaden redan nästa år. I Europa verkar bilköpare intresserade av små och billiga bilar med förbränningsmotorer som inte drar för mycket bränsle. Kritikerna i Italien säger att det här är som att resa med en tidsmaskin.. Fiat började med att tillverka småbilar för den breda massan. 500-modellen kom 1957 och ritades av bildesignern Dante Giacosa. Den skulle konkurrera med alla de mikrobilar som var populära i Europa under efterkrigstiden. LÄS MER: