Så ska svensken rädda Europas bilindustri

En svensk ska rädda Europas bilindustri. Mercedes vd Ola Källenius har nu tagit över rodret i biltillverkarnas mäktiga sammanslutning ACEA. Nu kräver han att EU ska riva upp de tuffa utsläppskraven.
– Vi behöver en realistisk väg för att minska koldioxidutsläppen i den europeiska bilindustrin – en som är marknadsdriven, inte straffdriven, säger han i sin programförklaring. 

Bilindustrin i Europa befinner sig i ett mycket utsatt läge och de svarta rubrikerna har duggat tätt under hösten. Biltillverkning ses av många som motorn i Europas ekonomi. 13 miljoner människor arbetar inom industrin och den står för sju procent av EU:s BNP. Ekonomiexperten Claes Hemberg är en av de som varnat för industrikollaps.

Nu tar Mercedes svenske vd Ola Källenius över som ordförande för bilbranschens mäktiga lobbyorganisation ACEA. Han är känd för sin handlingskraft som tagit honom till toppen i tysk bilindustri. I sin programförklaring kom han genast med flera krav till politikerna. Om bilindustrin ska fortsätta att vara EU:s motor måste politikerna göra flera förändringar. 

Ola Källenius kräver att utsläppsreglerna anpassas till verkligheten. När besluten togs var förutsättningarna med krig och elbilar helt annorlunda.

Det mest akuta är att anpassa EU:s utsläppsregler till verkligheten. De klubbades före pandemin, sedan kom ett stort krig i Europa. Men gränserna ligger fast och kommer att kosta industrin 10-tals miljarder. 
– För det första behöver vi en realistisk väg för att minska koldioxidutsläppen i den europeiska bilindustrin – en som är marknadsdriven, inte straffdriven. Den europeiska gröna affären måste bli föremål för en verklighetskontroll och en omställning – för att göra den mindre stel, mer flexibel och för att förvandla avkarboniseringen av bilindustrin till en grön och lönsam affärsmodell, skriver Källenius. 

Källenius vill ha nya regler från EU hur mycket bilarna får släppa ut de närmaste åren. Övergången till elbilar går inte i den takt alla trodde, men straffavgifterna ligger kvar. 
– I en kritisk fas av omvandlingen skulle risken för att betala höga straffavgifter för att inte uppfylla koldioxidutsläppen avleda nödvändiga medel från FoU och andra investeringar. 

Ola Källenius vill också ha nya regler som gör att biltillverkarna i Europa kan konkurrera med Kina som håller på att dra ifrån på elbilar. Stöd till forskning är nödvändigt. 
– För det andra behöver EU ett regelverk som stärker de europeiska industriernas konkurrenskraft. Det räcker inte att bara se över den europeiska gröna avtalet. Det måste gå hand i hand med en holistisk industristrategi som kommer att hjälpa europeiska industrier att vässa sina konkurrensfördelar. 

Handelskrig med Kina och USA riskerar att göra alla till förlorare. Han vill hitta en mer konstruktiv lösning än dagens strafftullar mot Kina.
– De politiska klyftorna och handelsklyftorna mellan EU, USA och Kina riskerar att fördjupas ytterligare. EU och vår industri måste fundera över hur vi navigerar mellan samarbete och konkurrens. Vi européer har under de senaste decennierna vunnit avsevärt på att marknader öppnats och frihandeln expanderar över hela världen. 

Ola Källenius har inte glömt sina svenska rötter från Västervik. Han har gjort en lysande karriär i tyskt näringsliv utan motstycke. Nu vilar en stor del av bilindustrins framtid på hans axlar. 
– Jag är född och uppvuxen i Sverige, har bott i Tyskland, USA och Storbritannien i mer än 30 år, har fått tyskt medborgarskap och är europé i hjärtat. Jag har jobbat för ett globalt fordonsföretag lika länge, så jag är också väldigt hemma i bilvärlden. Det är därför det är viktigt för mig att vi tillsammans främjar både fordonsindustrin och Europa. 
LÄS MER: