Så ska laddhybrider tvingas köra på el i städer – ny EU-regel

En ny EU-regel kan förbjuda att laddhybrider körs med förbränningsmotorn i vissa områden. Nya Euro 7G tvingar laddhybrider att köras med elddrift inne i stadskärnor, uppger Autocar.

Laddhybrider dominerade den svenska nybilsförsäljningen under ett par år, men under det senaste året har försäljningen fallit tillbaka kraftigt och rena elbilar har tagit över alltmer. Laddhybrider har fått kritik för att de låga utsläppssiffrorna är overkliga och för att många bilägare kör dem utan att ladda. 

Nu avslöjar Autocar att en ny EU-regel kan komma att förbjuda dem inne i stadskärnor. Nya normen Euro 7G är specialgjord för laddhybrider och ska genom så kallad geofencing tvinga bilen att byta till eldrift när den passerar olika stadszoner med hårdare utsläppsregler. 

Om bilen inte har tillräckligt med laddning i batteriet för körningen börjar ett varningsljud att tjuta. Om föraren inte stannar inom 5 km från första varningen stängs bilen av. Geofencing i olika stads- och miljözoner gör att bilen och dess drivning kan övervakas via GPS. 

Den nya EU-lagen träder i kraft den 1 juli och det är enligt Autocar okänt om det kommer att gälla alla nya laddhybrider eller endast de där tillverkaren har registrerat bilen för Euro 7G-normen. Toyota har dock uppgett för tidningen att det gäller alla laddhybrider.

Samtidigt kan den nya regeln vara en räddning för laddhybrider. Många städer har varit kritiska mot att bilarna inte är tillräckligt rena och inte ska släppas in i olika miljö- och nollutsläppszoner. Geofencing-systemet kan vara en räddning för laddhybrider och garantera att de har nollutsläpp vid körning i stadskärnor.  Vissa bilmodeller har redan Geofencing installerad, till exempel Range Rover Sport 440e och 510e. Toyota provar just nu systemet i flera olika laddhybrider.