Volvos kinesiska systermärke förbereder europeisk jätteoffensiv. Geely ska ha 1000 återförsäljare i Europa och lansera 15 nya elektrifierade modeller.
Hemma i Kina har Geely Auto gjort stor succé. Geely Auto är nu Kinas näst största biltillverkare och knappar in på BYD varje månad. I Sverige är Geely-koncernen mest kända för att vara huvudägare till Volvo Cars. Men de är också huvudägare till Polestar, Lotus, Lynk & Co och Zeekr. Dessutom är Geely-koncernen och bilkungen Li Shufu storägare i Mercedes och Volvo Group (lastvagnar). Biltillverkaren Geely Auto är börsnoterade och ska inte förväxlas med Geelys holdingbolag som äger majoriteten i Volvo Cars.
Under torsdagen hölls ett stort lanseringsevent i Storbritannien. Där presenterade Geely Auto sina storvulna expansionsplaner för hela Europa. Först satsar de stort på Storbritannien. Redan nästa år ska det finnas 100 återförsäljare och om fem år ska de sälja 100 000 bilar. Men de tänker också slå sig in i Europa med bilmärket Geely Auto. Planen är att ha 1000 återförsäljare och lansera 15 nya elektrifierade modeller.


Redan nu finns de 12 europeiska länder, bland annat Polen, Grekland och Kroatien. Det finns ännu inga uppgifter om hur det blir med lansering i Sverige.
– Att etablera sig på den brittiska marknaden är en viktig milstolpe i att fördjupa Geelys europeiska strategi säger Jerry Gan , VD för Geely Auto Group enligt EV Report.
En av de viktigaste modellerna blir nya Geely EX5. Det är en eldriven SUV som är aningen större än en Volvo XC40. Den lanseras som ett mer prisvärt alternativ till bilar som Skoda Enyaq och Volkswagen ID.4 och kostar från 400 000 kronor. Sedan ska ytterligare modeller rullas ut i olika storleksklasser. Det kommer både halvkombimodeller och fler SUV:ar.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















