100 000-tals Teslor rullar med dolda nödöppningar för dörrrana i baksätet. Många andra bilar har infällbara elektriska dörrhandag. Nu går myndigheter i Europa igenom olyckor för att granska vilka åtgärder som måste ske på nya bilar. Även återkallelser av redan sålda bilar kan bli aktuella.
Efter flera olyckor där människor fastnat i elbilar med strömlösa dörrar växer nu trycket på EU:s fordonsmyndigheter. RDW som är den nederländska myndighet som godkänner Teslas bilar för EU-marknaden, bekräftar för Carup att frågan om farliga dörrhandtag nu är under granskning. De uppger att frågan nu är under granskning inom EU och FN och att nya regler kan komma.
De går nu igenom olyckor som skett i Europa.
– Om en möjlig bristande överensstämmelse identifieras för ett fordon som har typgodkänts av RDW, startar vi en utredning eller kontaktar tillverkaren för att avgöra om åtgärder behövs, uppger Sabrina van Kester som är kommunikationsansvarig på fordonsmyndigheten RDW till Carup.
Och RDW kan ingripa när bilar misstänks bryta mot säkerhetskraven.
– Även om RDW inte upprätthåller någon egen databas över incidenter eller olyckor, tar den emot rapporter från tillverkare, importörer, andra myndigheter och andra källor när en potentiell bristande överensstämmelse identifieras för fordon med ett typgodkännande som utfärdats av RDW, skriver Sabrina van Kester.
RDW som godkänner bilar för EU-marknaden förklarar hur processen ser ut när nya säkerhetsrisker upptäcks.
– RDW övervakar fordonssäkerhet och beviljar typgodkännanden till biltillverkare som uppfyller både europeiska och nationella regler. Som en del av processen bedöms system som dörrlås för att säkerställa att de fungerar som de ska, skriver van Kester.

Tesla är inte de enda som har elektriska handtag som varit svåra att få upp vid olyckor, även om flera av de mest uppmärksammade olyckorna skett med deras bilar. Allt fler tillverkare använder elektriska dörrhandtag och dolda nödöppningar som kan sluta fungera när bilen tappar ström. Något som redan fått dödliga konsekvenser.
I Tyskland omkom nyligen en man och två barn i en Tesla efter att bilen kört in i ett träd och börjat brinna. Vittnen försökte få ut barnen, men dörrarna gick inte att öppna när elen slagits ut. I USA har nio liknande fall rapporterats med Tesla Model Y, där föräldrar tvingats krossa rutorna för att rädda sina barn.
Och skulle de visa på flera återkommande brister så kan åtgärder vidtas.
– Om en möjlig bristande överensstämmelse identifieras för ett fordon som har typgodkänts av RDW, startar vi en utredning eller kontaktar tillverkaren för att avgöra om åtgärder behövs.
Samtidigt pågår ett arbete på högre nivå när det kommer till de elektriska handtagen och nödöppningarna, skriver RDW.
– Ämnet är under aktiv behandling av både Europeiska kommissionen och FN:s grupp för passiv säkerhet. Det kan i förlängningen leda till uppdaterade regler som bättre speglar den tekniska utvecklingen, skriver kommunikationsansvarige van Kester.
Om det visar sig att bilar med dolda handtag inte uppfyller kraven för typgodkännande kan följderna bli omfattande – med krav på ändringar, återkallelser eller till och med försäljningsstopp.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.














