Så ska Citroën konkurrera med Dacia

Citroën vill bli ett franskt Dacia. De ska satsa på stora bilar till rimliga priser – med mindre onödig teknik.
– Om du tittar på vad människor förväntar sig i detta segment, behöver du inte fylla bilen med teknologi, säger vd Thierry Koskas.

Genom att först bestämma vad bilen ska kosta och sedan anpassa budgeten till varje enskild komponent har Citroën inspirerats av Dacia när de utvecklat Smart Car-plattformen. Nya C3 och ë-C3 (som trots namnet är i B-segmentet) blir först ut med plattformen. Citroëns vd menar att det inte ska vara några problem att skala upp plattformen till större bilar, enligt en intervju i Autocar

Den värdefokuserade plattformen kommer alltså att även ligga till grund för Citroëns kommande bilar i C4-storlek (eller C-segment).
– Det vi har sagt om B-segmentet och behovet av bilar med rätt nivå av funktioner, kommer en dag även att gälla för C-segmentet, familjer är intresserade av utrymme men till ett rimligt pris, säger Citroëns vd, Thierry Koskas, till Autocar.

Dacia har redan bevisat att strategin går att tillämpa på större bilar. År 2025 ska de börja producera SUV-modellen Bigster.
– Det finns en möjlighet att göra större bilar, och detta är ett alternativ vi vill utforska, säger Thierry Koskas.

En annan Dacia-filosofi som inspirerat Citroën är att inte fylla bilarna onödig teknik. För att hålla ner kostnaderna var de noggranna med att endast förse nya C3 med den teknik som kunderna behöver.
– Om du tittar på vad människor förväntar sig i detta segment, behöver du inte fylla bilen med teknologi, säger Thierry Koskas.

Citroën ska även låna prissäkningsstrategier från sin egen konceptbil Oli.
– Att återgå till en välutrustad men ändå enkel och essentiell produkt är något vi ser som absolut nödvändigt, eftersom mängden pengar som människor kan avsätta för en bil inte ökar i samma takt som bilpriserna, säger Thierry Koskas.

Citroën kommer inte att använda sig av stora rabatter utan vill istället öka försäljningen på ett “rent sätt”. Thierry Koskas menar att kommande C5 Aircross kommer att kunna vara billigare än konkurrenterna genom den mer sofistikerade plattformen och genom att vara smarta med var de köper in delar från.

LÄS MER: