Tycker du att det är dyrt och knepigt att serva din bil? Var glad att du inte äger en Bugatti Veyron. Bara att byta tändstiften på W16-motorn tar flera dagar och kostar 210 000 kronor.
Att serva dagens bilar blir allt mer kostsamt och komplicerat och är ingenting för hemmafixaren längre, trots att det egentligen bara är olja, tändstift och filter som behöver bytas. En vanlig service kan idag kosta 9000 kronor på en enkel vardagsbil. Inte undra på att biltillverkarna tjänar mer på eftermarknaden än på att sälja nya bilar.
Men var glad för att du inte äger en Bugatti Veyron. En användare på Reddit berättar nu hur det går till att byta tändstift och tändspolar på hyperbilen med W16-motor. Bytet av ett par tändspolar och 16 tändstift tar två dagar och går på 210 000 kronor. Bilderna avslöjar varför bytet är så kostsamt. Bugatti Veryon anses ha en av världens mest komplicerade motorkonstruktioner, men så har den också 1200 hästkrafter.
För att komma åt stiften måste flera karosspaneler skruvas loss. Dessutom sitter serviceteknikern fast på en speciell rigg ör att komma åt tändstiften. Ett stort antal delar måste lossa från motorn för att byta stift, som kan tyckas vara ett rutinjobb. Carscoops uppger att jobbet tog 35 timmar, och det var ändå snabbare än de beräknade 40-50 timmarna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter