En ägare i USA fick en chockoffert för att byta batteri i sin elbil. Bytet i en BMW i3 skulle kosta 742 000 kronor. Andra ägare rapporterar om kostnader på 350 000-400 000 kronor för batteribyte i BMW:s lilla elbil.
BMW i3 var en av de första moderna elbilarna på marknaden när den kom 2013. Bilen var byggd i kolfiber och en av de lättaste elbilarna som byggts. Modellen lades ner 2022. Nu börjar de första exemplaren vara över 10 år gamla och batterigarantin på 8 år och 16 000 mil har gått ut.
Nu kommer rapporter om att kunder som behövt byta batterier fått riktiga chocnotor som varit dyrare än bilen. Tidningen Carscoops har stött på många i3-ägare som krävts på över 30 000 dollar (313 000 kr) för att få batteriet utbytt. Batteriet består av åtta moduler, och även om en fallerar kan batteriet behöva bytas ut.
Is this correct?
byu/xplorng77 inBMWi3
En ägare berättar på Reddit att han hade turen att få trasigt batteri när det återstod fyra dagar på batterigarantin. Återförsäljaren visade honom reparationsnotan på 33 000 dollar (348 000 kronor) för batteribytet. En annan ägare hade inte samma tur, utan krävdes på 38 000 dollar (397 000 kronor) för nytt batteri. Eftersom en äldre begagnad BMW är värd under 200 000 kronor blev det inte något byte.
Men priset tar en ägare i Seattle som visar upp sin reparationsoffert på Reddit. BMW-verkstaden ville ha 71 000 dollar (742 000 kronor) för att få batteriet utbytt. Det är således betydligt mer lönsamt att hitta den finaste begagnade i3:an som går att hitta, nypriset i USA före rabatt låg på 475 000 kronor innan modellen lades ner.
Om inte alla moduler i batteriet är dåliga går det troligen också att byta enstaka moduler som kan kosta under 40 000 kronor, men den lösningen tycks inte BMW-verkstäderna i USA offerera. BMW i Sverige har inga exakta uppgifter om vad bytet av batteri kostar här, men säger att det inte ska behöva hända.
– Generellt kan jag säga att batterierna i våra elbilar är utvecklade för att hålla längre än vad livslängden på bilen är, så kunder ska inte behöva byta ut batteriet. Men självklart kan det förekomma vissa fall där batteriet är skadat och man kan behöva byta/reparera vissa celler/moduler, men man byter inte hela batteripaketet. Vad kostnaden för byte/reparation av enstaka cell/moduler ligger på går inte att svara på då det är individuellt för varje ärende, säger Carl Lindwall, PR-chef för BMW i Sverige.
High voltage battery replacement
byu/_nicnik inBMWi3
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter