Så rasar förtroendet för Tesla i Sverige efter Musks gest

Elon Musks agerande drar ner bilmärket Tesla. Efter Musks gest på Donald Trumps installation rasar förtroendet till en ny bottennivå.

Tesla Model Y är Sveriges mest sålda bilmodell, men frågan är hur märket klarar det nya förtroenderaset. En ny mätning från Novus visar tt förtroendet för varumärket Tesla rasar brant, uppger TT. 

Opinionsinstitutet Novus har låtit drygt 1000 personer svara på frågor om Tesla och Elon Musk. Så sent som i mitten av januari gjordes en liknande undersökning på uppdrag av TV4. På bara två veckor har förtroendet rasat. Tidigare hade 19 procent av svenskarna en positiv inställning till Tesla. Det har nu fallit med 8 procentenhet till 11 procent. Andelen negativa steg med 16 procentenheter till 63 procent. 

Det är hos unga mellan 18 och 34 år som förtroendet rasar mest och bland yngre medelålders mellan 35 och 49 år. 
– Det här bör vara väldigt viktiga målgrupper för Tesla, så på så sätt är det väldigt synd för varumärket, säger Ieva Englund, varumärkesexpert och affärsrådgivare på Novus, till TT.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester