Så påverkas din motor av ny E20-bensin

Ny E20-bensin hotar en åldrande fordonsflotta. Nytt bränsle kan tvinga folk att köpa ny bil.
– Vi kommer att få vänja oss vid inblandningar. Det blir vardagsmat och helt naturligt eftersom man vill få ner koldioxidutsläppen, säger bilexperten Ronny Svensson.

Bensinbolagen kan vara på väg att dubbla mängden etanol i bensinen. Idag blandas vanlig bensin ut med tio procent etanol. Men nu när EU ska börja ta betalt för koldioxidutsläpp kan bensinbolagen dubblera mängden för att undvika avgifter. E20 testas redan i Tyskland, bland annat i Mannheim där vissa företag använder det i sina egna bilar.
– Med E20 får vi en bensin där man blandar in tjugo procent etanol. På det viset håller man nere priserna och behöver inte betala skatter, säger bilexperten Ronny Svensson.

Idag heter bensinen E10 eftersom det är procenten etanol man blandar in. Den nya kommer att heta E20 och följdaktligen ha 20 procent etanol. Än så länge är det inte bestämt hur det blir i Sverige. Det riskerar att få konsekvenser för bilägarna. Flera moderna märken och modeller klarar omställningen. Men långt ifrån alla. Etanol kan fräta på packningar, ledningar och tätningar i pumpar. Den drar också till sig mer fukt. Äldre fordon, särskilt sådana som är byggda före 2010 eller har förgasare, kan påverkas negativt.
– Frågan är hur det blir med gamla bilar som har speciella bränsleledningar. Det är svårt att säga, säger Stefan Jansson.

Än så länge är det inte lagligt att sälja E20 på bensinstationer. Men flera experter tror att det kommer att bli en nödvändighet när EU inför sina utsläppsavgifter från 2027.

Han är andra generationens mekaniker. Stefan äger Meca i Borrby på Österlen som han ärvde efter sin far och farbror. Där driver han också den lokala bensinmacken.
– Jag vet inte så mycket om detta ännu. Men med etanolet blir bilarna svårare att starta. Jag minns att vi fick montera in motorvärmare på ett visst märke för att de skulle fungera, mekanikern säger Stefan Jansson.

I Tyskland har Volkswagen redan börjat undersöka om deras modeller är kompatibla med det nya bränslet. Man medger att det finns en oro för att lite äldre bilmodeller kan få problem med att blanda in så mycket etanol.
– Jag vågar inte säga det rakt upp och ner, men vi har haft en del byten av bränslepumpar och liknande, säger Stefan Jansson.

För att kunna börja sälja E20 krävs lagändring i EU:s bränslekvalitetsdirektiv. Även i Sverige har vi en maxgräns på tio procent etanol i bensinen för att den ska få säljas. Bensinbolagen kommer att göra sitt bästa för att priserna inte ska rusa iväg för mycket. 
– Det finns en risk för att priserna kan springa iväg över 30 kronor litern på bensin och diesel, säger Ronny Svensson. 

Drivkraft Sverige är branschorganisation för bränsleföretagen. De medger en prisökning, men vågar inte säga hur mycket.
– ETS 2 kommer att öka priserna på fossila drivmedel, hur mycket är fortfarande väldigt osäkert, säger Viktor Gunnarsson.

Konsumenterna blir oroliga när bränslet förändras. Bilen är en dyr sak och man vill inte att den ska gå sönder. 
– Sist de ändrade bensin och diesel så ringde många och frågade om det gick att köra på. Såklart blir folk lite oroliga, det får man ta med i beräkningarna, säger Stefan Jansson.

Experten menar att utvecklingen är helt naturlig. Blandningarna är helt nödvändiga för att inte priset ska rusa för mycket.
– Vi kommer att få vänja oss vid inblandningar. Det blir vardagsmat och helt naturligt eftersom man vill få ner koldioxidutsläppen, säger Ronny Svensson.

Han tar också dieseln som ett exempel. Där kommer konsumenterna också att få vänja sig vid att bränslet blandas ut.
– Vi har RME som man använder för att minska koldioxidavtrycket. Det kan vara allt från gammal fiskrens till överblivet smör, det är ett bra sätt att hålla nere priserna, avslutar Ronny Svensson.

Fakta E20-bensin

Sammansättning

Bensin är ett fossilt bränsle som utvinns från råolja. I vanlig 95 oktan blandas bnsin med omkring 10 procent etanol. E20 består av 20 procent etanol. Etanol är ett biobränsle som utvinns ur sockerrör, majs och jordbruksavfall. 

Påverkan på miljön

Etanol är ett bränsle som är förnybart. Lika mycket koldioxid hamnar i atmosfären, men man brukar anse att det sparar 35 procent av koldioxidutsläppen jämfört med vanlig bensin då det är förnybart.

Energiinnehåll

En stor skillnad motbensin är att etanol har ett lägre energiinnehåll jämfört med bensin. E20 kan ge något sämre bränsleekonomi än ren bensin. 

Motorkompatibilitet

Nyare bilar tillverkas klarar oftast av E20. Äldre bilar som inte är kompatibla med etanolblandning kan drabbas av motorknackningar, skador i bränslesystemet eller försämrad prestanda.

Ekonomi 

När EU inför sina utsläppsavgifter kan etanolen komma att vara helt eller delvis befriad från avgift. Det gör att vi kan få ett renare bränsle till lägre, eller samma kostnad. 

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt