Så överlevde elbilens batteri 19 200 mil

Elbilsexperten Björn Nyland har testat hur mycket kapacitet batteriet i ebilen Jaguar I-Pace har kvar efter 19 200 mil. Resultatet imponerar på honom.
– Jag tycker att det är okej, säger Björn.

Norske Björn Nyland brukar ofta genomföra räckviddstest på olika elbilsmodeller, och i hans senaste test undersökte han hur långt en Jaguar I-Pace som gått 19 200 mil kan ta sig på en laddning. Elbilen är från 2017 och har ett batteri på 81,8 kWh.
– Nu ska vi se hur batteriet har försämrats, säger Björn.

Han inleder sedan sitt test och kör iväg med elbilen när den är laddad till 100 procent. Under körningen stör sig Björn en hel del på elbilens infotainmentsystem, som han tycker är förvirrande.
– Herregud, den här bilen är irriterande, säger han.

Efter att han har kört ungefär 16,6 mil, mestadels på motorväg, har batteriet kvar runt 53 procent. Björn kör sedan vidare ett tag till, men när han når 6 procent bestämmer han sig för att parkera bilen och avsluta sitt test. Han räknar sedan ut att elbilen har tappat ungefär 9,2 procent av sin kapacitet efter att ha gått 19 200 mil.
– Testet visar att vi har kvar 74,3 kWh om vi kan lita på alla siffror, säger Björn.

Även om det inte är det bästa resultatet Björn har sett, så imponeras han fortfarande av siffrorna. Enligt honom är det ungefär vad en lika gammal Tesla skulle ha haft.
– Jag tycker att ungefär 10 procent i nedbrytning efter nästan 200 000 km är bra, säger Björn.
LÄS MER: