Mekanikern ska bara göra ett snabbt jobb som tar en minut. Men istället tar det upp emot 30 gånger längre och nu rasar folk i kommentarsfältet.
– Det här är anledningen till att VW sakta dör ut, skriver en användare.
Att elbilar kräver mindre service än vanliga bensin- och dieselbilar är något många gillar. Men allt underhåll har inte försvunnit och i vissa fall har det blivit betydligt krångligare än förr. Ett tydligt exempel är att byta kupéluftfilter i en Volkswagen ID. Buzz som nu rör upp känslor på nätet.
– Det här tar 20 till 30 gånger längre tid än jag får betalt för, berättar en mekaniker som i ett klipp på TikTok visar hur proceduren går till.
Kupéluftfiltret (även kallat pollenfilter) ska bytas med jämna mellanrum i alla bilar. Men just i ID. Buzz har det visat sig vara långt ifrån enkelt. Tillverkaren har visserligen lagt till en liten serviceöppning längst fram, men det är bara början.
– Fint att se att Volkswagen fortfarande lyckas att göra denna väldigt enkla uppgift onödigt komplex och sårbar för skador, kommenterar en användare.
@chromelizard Volkswagen ID. Buzz 2024 Pollen Filter Replacement #volkswagen #idbuzz #2024 #vw #van #pollenfilter #mechanic #buzz #mechanicsoftiktok #cartok #automaintenance #germancars ♬ son original – dj.mk.18
För att komma åt filtret behöver man först ta bort ett antal elektriska kontakter. Därefter måste spolarmunstycket till vindrutan demonteras, ett par bultar skruvas loss och två paneler under framrutan plockas bort. Sedan ska filterboxen tas isär och först då kan själva filtret bytas.
I klippet ser man hur mekanikern metodiskt jobbar sig fram genom alla stegen, trots att det rör sig om en detalj som i många andra bilar går att byta på bara några minuter. Enligt honom tar jobbet ungefär en halvtimme, medan han får betalt för någon minut. Flera tittare är starkt kritiska till Volkswagens lösning.
Och det är inte bara frustrationen över själva jobbet som sticker ut. Det märkliga är att hela det främre utrymmet på ID. Buzz är tänkt att just underlätta för enklare service. Men i praktiken verkar det motsatta ha hänt.
– Volkswagen är på väg att förlora min tillit. Jag kommer aldrig köpa en Volkswagen igen, skriver en annan.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.